Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Postchef sänkte sjuktal med 25 procent

Publicerad: 12 September 2003, 09:47

Posten har sedan en någon månad en ny vd. Erik Olsson har tagit över med fräsch erfarenhet från Coop och Dagab i portföljen. Plus en rejäl dos miljöfokus. Hjälten för dagen är dock Troels Nielsen som basar för postterminalen i Årsta i södra Stockholm.


På ett år har Troels Nielsen lyckats minska sjukfrånvaron med 25 procent.

– Det är fantastiskt bra gjort, säger Erik Olsson. Det vi har gjort i postterminalen i Årsta är att genom idogt arbete från ledningen och ett bra samarbete med de fackliga organisationerna successivt få ned sjukfrånvaron.

När Posten försöker kombinera miljösatsningar med nedskärningar och jakt på lönsamhet är sjukfrånvaron av central betydelse.

I största postterminalen – Årstaterminalen i södra Stockholm – har man dock lyckats minska frånvaron med 20-25 procent under det senaste året.

Bakom förändringen står främst terminalchefen Troels Nielsen som i samarbete med facket genomfört en rad förändringar, som snabbt reducerat frånvaron.

– Vi har satsat på ledarskapet. Vår slogan är att en bra chef har friska medarbetare. Om man når ekonomiska resultat men alla är sjuka – då är det inte så bra, säger Troels Nielsen som själv är väldigt blygsam om sin insats.

Hjälten i Årsta
Postchefen Erik Olsson svävar dock inte på målet när det gäller att utse "hjälten" i Årsta:

– Om man pratar med fackliga förtroendevalda i Årsta säger de att förbättringarna beror på att man har stor lyhördhet i ledningen, att man genomför saker och gör det möjligt för anställda att skräddarsy sina arbetsplatser och att man bryter arbetspassen för att ha motion fysisk aktivitet. Det här är ett samarbete mellan företagsledning och fack när det fungerar som bäst, säger Erik Olsson till Dagens Miljö.

Posten i övrigt har ännu inte haft samma positiva utveckling när det gäller sjukfrånvaron.

– Nej det har vi inte och därför är det viktigt att visa upp de positiva exemplen. Om det går att minska sjukfrånvaron så här mycket i Årsta, där den fysiska arbetsbelastningen är så hård, borde vi kunna reducera sjukfrånvaron även i andra verksamheter, säger Erik Olsson.

Samma höga sjuktal
Totalt sett har Posten minskat sjukfrånvaron med endast någon procent och ligger alltså kvar på mycket höga ohälsosiffror, i genomsnitt 35 dagar per anställd under 2002.

– Eftersom sjukfrånvaron har ökat med så mycket som 40-50 procent under en femårsperiod borde det gå att minska mycket. Man måste dock ha klart för sig att vår organisation har haft en kraftig minskning av antalet medarbetare – från 70 000 till 40 000 anställda på drygt tio år. Det har inneburit att medelåldern sakta men säkert har ökat. Med fysiskt ansträngande arbetsuppgifter, som att vara brevbärare, i kombination med höjd medelålder får man räkna med att det blir en förskjutning mot högre sjukfrånvaro, säger Erik Olsson.

När det gäller miljöarbetet i övrigt har Erik Olsson tagit med sig sina erfarenheter som vd för Coop Sverige AB och Dabag AB:

– Vi måste se upp med följderna av det strukturarbete vi gör. Vi har dramatiskt minskat antalet terminaler under de senaste tio åren och nu måste vi följa upp konsekvenserna av detta. Blir det fler transporter, hur det påverkar det i så fall miljön och vad det är för typ av fordon vi distribuerar med? Poståkeriet är Sveriges största åkeri och har en viktig uppgift att bli så effektivt och ekonomiskt som möjligt när det gäller miljömålen.

Kommer ni att satsa på mer miljövänliga transporter?
– Vi har kommit en bra bit på vägen med detta och sådana frågor har vi under lupp och följer upp löpande.

Får miljörarbetet stå tillbaka när ni gör kraftiga neddragningar och omstruktureringar?
– Nej, miljöarbetet måste gå gå hand i hand med förändringarna. Miljöfrågorna blir bara viktigare och viktigare, inte bara för miljöns egen skull, utan även som en utslagsgivande fråga kommersiellt. Där har vi bara sett början. Jag kommer ju från Coop-koncernen som starkt har försökt profilera sig på miljöområdet – ivrigt påhejad av mig – så jag tycker att det här är väldigt viktiga frågor.

På vilkt sätt har miljöarbetet kommersiell betydelse för Posten?
– När jag arbetade inom detaljhandeln var det uppenbart att i varje fall de yngre konsumenterna valde inköpsställe på grundval av hur långt miljöarbetet kommit. Det är den tydligaste argumentationen. De som inte är väldigt långt framme får inte heller konsumenternas köpkraft. Så här blir det i allt fler branscher, även om man kan se en skillnad på mognaden.

Vad kan det finnas för konkurrrensfördelar för Posten när det gäller miljö? Egentligen borde man väl inte skicka några brev om man är rädd om miljön – varje försändelse innebär en belastning på miljön?
– Ha, ha, i så fall finns det väldigt mycket i samhället som bara innebär miljöbelastningar. Vi skickar ju betydligt mer än brev. Samhället blir allt mer globaliserat och vi måste hjälpa till med de kundbehov som finns och utföra tjänster med så liten negativ miljöpåverkan som möjligt. Att vara långt framme på miljöområdet kommer allt mer att vara en stående parameter vid val av leverantör, och det ser jag som väldigt positivt.

Vilka är Postens konkurrensfördelar på miljöområdet?
– Posten är ett väldigt stort företag, där brevet bara är en av över 800 produkter och tjänster. Oavsett produkt eller marknad är det väldigt viktigt att visa att vi är långt framme inom miljöområdet.

Näringsminister Leif Pagrotsky förlade onsdagens presskonferens om de statliga bolagens halvårsbokslut till Postens terminal i Årsta. Han sa så här om Postens försämrade image hos kunderna:

– Detta är världens mest pålitiliga post. Det finns ingen annan som levererar så pålitligt i världen över natten. Tillgängligheten har ökat och köerna har minskat. Posten har goda förutsättningar att vända sin image. Det är min förhoppning att Posten ska bli mer uppskattad av sina kunder men det är något man måste förtjäna, det är inget man kan informera fram.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.