Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Potatis-smoothien som ska ge veganer omega 3

Publicerad: 26 Mars 2018, 12:07

”Vi räknar med att ta tio procent av smoothiemarknaden. Så småningom hoppas vi att basen kan ersätta allt från mjölk och yoghurt till glass och grädde”, säger uppfinnaren vid Lunds tekniska högskola.


De senaste åren har utbudet av vegetabiliska mejerisubstitut ökat dramatiskt och i dag kan konsumenter välja mellan bland annat sojamjölk, havredryck och mandelmjölk. Det betyder dock inte att behovet är mättat. Det tror i varje fall inte Eva Tornberg, professor i livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola, som nu ger sig in i växtdrycksbranschen med en smoothie gjord på potatisproteiner.

Eva Tornberg kom på att man kan använda potatisprotein och rapsolja för ge drycken rätt krämighet, något som annars är svår att få till med enbart vegetabiliska proteiner.
– Potatisprotein har en hydrofob, det vill säga en fettälskande del, som bildar ett membran runt oljedropparna så att drycken blir lika krämig som med animaliska produkter, säger hon.

Exakt hur metoden går till vill Eva Tornberg dock inte berätta med hänvisning till det ännu inte offentliga patentet, som för övrigt går under namnet Veg of Lund. På projektets hemsida framgår det dock att det handlar om att värma protein och stärkelse från potatis på ett speciellt sätt så att de ger en mjuk konsistens och sedan blanda detta med rapsolja. Resultatet blir en emulsion som alltså ska fungera som ett vegetabiliskt alternativ till mjölk.

Den första produkten som ska lansera är en smoothie gjord på potatisprotein, rapsolja, äppelmust och frukt. Rapsoljan bidrar till en höga omega-3-halt.
– För exempelvis veganer är det viktigt att få i sig omega 3 och det får man inte med en smoothie som enbart består av frukt. Vår smoothie på 250 ml innehåller däremot halva dagsbehovet av omega 3. Dessutom är potatismjölken smakneutral jämfört med soja eller framförallt havremjölk som har en tydlig bismak.

Teamet bakom smoothien, som har fått namnet My Foodie, förbereder nu en introduktion på marknaden. De ska bland annat träffa Ica och Eva Tornberg hoppas och tror att en lansering kan bli aktuell redan under våren. Enligt henne är marknadspotentialen enorm.
– Vi räknar med att ta tio procent av smoothiemarknaden. Så småningom hoppas vi att basen kan ersätta allt från mjölk och yoghurt till glass och grädde.

Izabella Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.