Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Professor: Alla vinner på en csr-strategi

Publicerad: 21 Januari 2015, 10:53

”Man vinstmaximerar i traditionell mening, men det är inte dåligt för det”, säger en professor, som nu presenterar en rapport om csr ur ett nationalekonomiskt perspektiv.


Ämnen i artikeln:

MiljöaktuelltSocial Responsibility Day

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 21 januari.

Vad driver företag att satsa på hållbarhet? Tommy Lundgren, professor i nationalekonomi, konstaterar i en rapport som släpps idag, onsdag, att drivkraften bakom näringslivets csr-arbete (corporate social responsibility) i huvudsak är strategisk.

– Företagen offrar inte vinst i samhällets tjänst. Det finns inga empiriska belägg för det, säger han till Miljöaktuellt.

Tommy Lundgren är verksam vid Centrum för miljö- och naturresurs vid Umeå universitet och han framhåller att företagens miljöansträngningar är marknadsanpassade.

– Man vinstmaximerar i traditionell mening, men det är inte dåligt för det. Det kanske till och med är så att företagens goda gärning är större om csr-arbetet är strategiskt, alla är vinnare på det, resonerar han.

Rapporten, som baseras på nationalekonomisk forskning på området, har idag diskuterats i Stockholm på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle med bland andra den framträdande Harvardprofessorn Michael Porter. I rapporten identifierar Tommy Lundgren tre konkreta, mätbara och positiva effekter av företagens hållbarhetsstrategier:

1) Kunderna är villiga att betala ett högre pris om produkten har csr-prägel.

2) Anställda är beredda att acceptera lägre löner på csr-företag.

3) Den finansiella sektorn bedömer att företag som ägnar sig åt csr är en lägre risk. ”Anledningen är att sannolikheten för framtida konflikter med olika intressegrupper minskar”, enligt Tommy Lundgren.

Den 11 februari arrangerar Miljöaktuellt evenemanget Social Responsibility Day 2015 med föredrag av ledande företag, forskare och experter på csr. En av talarna på seminariet är Charlotta Szczepanowski, som fick Miljöaktuellts pris som årets hållbarhetschef 2014.

Ola Söderlund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.