Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Prognos: Mindre än hälften av köttet från djur

Publicerad: 12 Juni 2019, 13:05

Utveckling av den globala köttkonsumtionen, i miljarder US-dollar. Till år 2040 förutspås den konventionella köttindustrin tappa mer än en tredjedel av marknaden.

Foto: Källa: AT Kearney

Miljövänligare alternativ till konventionell köttkonsumtion ser ut att dominera livsmedelsmarknaden år 2040.


Odlat kött och veganska alternativ har både etiska och ekologiska fördelar över konventionell köttproduktion. Och nya tekniker för framställning av kött och köttliknande produkter kommer helt forma om livsmedelsindustrin. Det skriver konsultföretaget AT Kearney i en ny rapport. Förändringen kommer enligt rapporten gå så fort att majoriteten av det kött som konsumeras år 2040 inte kommer från djur i konventionell bemärkelse. Istället kommer odlat kött stå för 35 procent och veganska alternativ för 25 procent. Endast 40 procent av köttkonsumtionen kommer baseras på konventionell djurhållning. De alternativa produkterna utgör i dag en liten del av marknaden men kommer enligt prognosen att öka snabbt från cirka 10 procent år 2025 till sammanlagt 60 procent år 2040.
”Nya lösningar inom bioteknik kommer inte bara omkullkasta köttindustrin utan hela livsmedelssektorn, eftersom produkter som mjölk, ägg, gelatin och fisk kan framställas med nya tekniker”, skriver författarna bakom rapporten.

Rapporten lyfter även fram ekologiska fördelar med ersättningsprodukter till konventionellt kött. Det handlar bland annat om att inga djur kommer till skada och betydligt mindre påfrestningar på ekologiska värden på land och i vatten. Däremot är de nya teknikerna i dag väldigt energikrävande. Det förutspås dock minska avsevärt över tid.

Läs rapporten

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.