Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Program optimerar flygning

Publicerad: 3 December 2008, 10:52

Idén med att flyga är att komma fram fortare. Smart planering gör det ännu snabbare och billigare.


Om en pilot kunde veta hur mot- och medvinden såg ut på alla tänkbara höjder på sträckan han ska flyga skulle han kunna planera flygningen bättre och spara bränsle och tid. Motvind gör inte bara att flygningen går långsammare, den drar mer bränsle också. Och mer bränsle frestar mer på miljön. En möjlighet att planera in bränslebesparande höjder redan vid färdplaneringen betyder väldiga vinster för flygbolagen, eller Australiska Försvarsmakten och alla USAs allierade, i detta fall.

Diagrammet är tämligen lättolkat med höjdskalan till vänster och distansen i X-led och det finns inställnignar för Ceiling mm.

Vertical Visual Optimiser (VVO) är ett Windows-program som utvecklats av Qinetiq, som hämtar in uppgifter om vindar på olika höjd från försvarsorganisationernas väderstationer och andra uppgiftslämnare, visar en höjdprofil och plottar en optimal kurs. Resultatet av plotten kan direkt bli till en del av färdplanen som lämnas in till flygledningen. Alternativet är att flyga och hoppas och be flygledningen om att få stiga eller sjunka när man träffar på turbulenser och motvind.

VVO har lagts in som en del av Qinetiqs programvarusvit ”Confidence”, som de olika försvarsmakterna använder för färdplanering, med element som Flight Performance Models (FPMs), Performance Planning Calculator (PPC), Stores, Loading and Balance (SLAB) med flera.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.