Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Program

Publicerad: 12 April 2011, 08:24

Här kan du se dagens programpunkter på Sustainability Day 2011


09.00 Välkomna till viktig dag!
Mikael Salo, chefredaktör Miljöakuellt och Catherine Caragianni, ordförande NMC

09.15 Här är den stora utmaningen
En rejäl genomgång av statusen på världens resurser och råvaror. Hur ser prognoserna egentligen ut? Vilka utmaningar med avseende på resurser och råvaror står vi inför ur ett globalt perspektiv? Hur skiljer olika regioner i världen? Och hur borde vi möta utmaningarna när det gäller resurser som energi, mineraler, ekosystemtjänster, livsmedel, vatten, etc.
Talare: Jonathan Lash, president, World Resources Institute (engelska)

10.40 Konsten att förvalta naturens resurser och tjänster

Rapporten “The Economics of Ecosystems och Biodiversity” (TEEB) har rönt stor uppmärksamhet över världen då den uppskattar det ekonomiska världet på förlusterna av biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Rapporten TEEB for Business kartlägger affärsriskerna och affärsmöjligheter inom olika sektorer och branscher och ger konkreta råd till hur man som företag kan utforma en strategi för att säkra egna vinster och sam- tidigt säkra den biologiska mångfalden – och de ekosystemtjänster man är beroende av.
Talare: Dr Joshua Bishop, chief economist, IUCN (engelska)

11.15 Panel: Utmaningarna för det svenska näringslivet

Vad kommer utmaningarna att innebära i praktiken för olika branscher? Hur ser potentiella lösningarna ut? Hur kommer näringslivet att påverkas? Vad är viktigast att hålla koll på?
Medverkande:
Karin Lexén, chef, Swedish Water House
Göran Broman, professor, BTH
Kjell Aleklett, professor, Uppsala Universitet
Jana Pickova, professor livsmedelskunskap, SLU

11.45 Regeringen om näringslivets utmaningar
Talare: Andreas Carlgren, miljöminister

13.10 Partner: Resurseffektivitet som affärsstrategi – bra miljöprestanda är en bra affär
En ledstjärna för arbetet på Tetra Pak är grundaren Ruben Rausings motto ”En förpackning ska spara mer än den kostar”. Att ha en tydlig miljöstrategi som också är en nyckelkomponent i affärsstrategin förtydligar det faktum att miljöarbetet stärker företagets marknadsposition. Miljöprestandans betydelse är stor idag och kommer bara bli större i framtiden. Tetra Pak bygger konkurrenskraft för sina produkter genom att bidra till kundernas ökade konkurrenskraft på två håll: dels kan ett effektivt miljöarbete minska kostnaderna, dels ökar det produkternas värde. Utmaningarna är många: hur kan man fortsätta växa utan att öka koldioxidutsläppen? Hur ser framtidens förpackningar ut? Hur kan man säkra ökad återvinning på ett hållbart sätt?
Talare: Erik Lindroth, miljöchef, Tetra Pak Norden

13.30 Här är finalisterna till priset “Hållbart ledarskap”
Möt de fyra finalisterna till Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse
för ledarskap och hållbar utveckling:
– Kenneth Bengtsson, Koncernchef ICA AB
– Kjell Hasslert, Koncernchef, TELGE
– Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn
– Richard Bergfors, VD, MAX Hamburgerrestauranger AB

15.05 Och vinnaren är …
Prisutdelning av Hållbart ledarskap.

15.10 Hemligheten bakom ett av världens mest hållbara företag – InterfaceFlor
Sedan 1996 har företaget InterfaceFlor arbetat med hållbarhet som verksamhetsfokus under parollen Mission Zero. Målet är att företaget år 2020 ska ha eliminerat alla negativa effekter som verksamheten har på miljön. Nu har man hunnit halvvägs och konstaterar att man bland annat har 80% mindre tillverkningsspill, minskat vattenförbrukningen med 80% och minskat utsläppen av växthusgaser med 44 procent. Den ekonomiska besparingen uppgår hittills till 433 miljoner dollar. Hemligheten kommer Ton van Keken att avslöja.
Talare: Ton van Keken, vice president, InterfaceFLOR (engelska)

15.40 Så kommer marknaden att belöna ditt hållbarhetsarbete

Om hur marknaden premierar och värderar företags hållbarhetsprestanda och hemligheten bakom Sveriges mest hållbara varumärken – lärdomarna från Sustainable brands 2011.
Talare: Erik Hedén, affärsområdeschef, IDG Research och Tomas Zimmerman, VD, Relation Capital Partners

15.50 Är det svenska näringslivet redo?
En ny studie avslöjar hur styrelseledamöter i de största börsbolagen ser på hållbarhetsfrågan.
Talare: Lars-Olle Larsson, partner, PWC

16.00 Panel: Jakten på den nya affärsmodellen

Näringslivstoppar diskuterar utmaningarna och framtidens hållbara affärer.
Medverkande:
Leif Brodén, VD, Södra
Britt Sahleström, VD, Återvinningsindustrierna
Christina Lampe-Önnerud, grundare och styrelseordförande, Boston-Power
Anders Wijkman, författare till boken "Den stora förnekelsen"

16.30 En hållbar affärsstrategi för framtiden
Talare: Per Sandberg, Accenture

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.