Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Psykologen: Så får du bukt med jobbiga kollegor

Publicerad: 7 December 2012, 09:04

Har du en kollega som alltid kommer för sent? Eller som alltid kan allt? Försök att koppla bort känslorna och agera rationellt. Visa att du ser beteendet och att det inte är ok. Det är psykologen Mattias Lundbergs råd för att hantera jobbiga typer.


Mattias Lundberg är docent i psykologi vid Umeå universitet och han har tillsammans med kollegan Anders Wahlberg skrivit boken Jäkla människa – om hur man hanterar jobbiga människor.
Han betonar att det är beteenden det handlar om och inte om hur folk är, och berättar att det finns tre grundregler att tänka på när det gäller att hantera jobbiga människor.

– Känn inte efter– tänk i stället. Så fort vi börjar känna efter när någon till exempel är aggressiv eller smiter från arbetsuppgifter, så förlorar vi. Vi blir inte lika handlingskraftiga, utan börjar man spela på samma spelplan som den man upplever som jobbig riskerar man bara att må ännu sämre. Känslan är bra för att upptäcka att något är fel men sedan är det bättre att tänka och agera rationellt för att göra något åt det.

– Dokumentera. Skriv upp det som händer. Det är naturligtvis bra för att kunna använda mot personen, men det är lika bra för ens egen del för ett tag efter en händelse är det lätt att börja tvivla. "Sa han verkligen det? Så farligt var det nog inte. Kanske var det jag som provocerade fram det…?" Och så börjar vi skuldbelägga oss själva. Kan man då gå tillbaka till sina anteckningar ser man att "jo, så illa var det".

– Visa att du ser beteendet och att du inte tycker att det är ok. Gör inte smitaren sitt jobb, markera att du ser igenom bortförklaringarna. Förhoppningsvis kommer personen att backa i förhållande till dig.

Bland alla olika sorters jobbiga typer är tidsoptimisten den som ställer till mest problem, anser han.

– Han eller hon kommer alltid för sent och aldrig blir klar i tid. Det är så många andra som blir lidande. Det är ofta en ganska glad och trevlig person, som kanske till och med skojar om sin försening.
Den som han själv har svårast för är den fullkomlige, besserwissern som kan och vet allt.

– Det farliga är att vi tenderar att lita på besserwissern och inte dubbelcheckar om det som sägs stämmer. Men en sådan person måste avslöjas lite i enskildhet för tappar han ansiktet kan han bli hämndlysten.

Varför behövs det en sådan här bok? Är det ett stort problem?
– Ja, för det är ett dolt problem som ökar. För 15-20 år sedan hade vi stora företag med filialer och underavdelningar och då har den här typen av beteende kunnat gömmas undan. Men nu trycker vi ihop organisationerna och koncentrerar allt till huvudkontoren och rollerna blir mer tydliga. Då är det svårt att dölja dessa personer.
Det leder i slutänden till ett arbetsmiljöproblem för att folk mår dåligt och ett produktivitetsproblem för att de jobbiga typerna ställer till det och förstör för många.

– Därför måste vi våga lyfta frågan och säga ifrån så att de får chansen att ändra sig, istället för att bara spela med.

Karin Myrén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.