Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Psykologi: Därför blir du elak av att handla grönt

Publicerad: 16 mars 2010, 09:58

Etiska konsumenter tenderar att vara elakare än andra. Och de stjäl oftare. Det visar en ny studie.


En ny studie visar att så kallade etiskt medvetna konsumenter tenderar att vara mindre snälla än andra konsumenter. Det rapporterar den brittiska tidningen The Guardian idag. Studien visar också att etiskt medvetna konsumenter har större benägenhet att stjäla och bedra än andra konsumenter.

Studien heter "Do Green Products Make Us Better People" är publicerad i den senaste nummret av Journal of Psychological Science. Enligt studiens författare, de kanadensiska psykologerna Nina Mazar och Chen-Bo Zhong, blir vi alltså elakare av att agera grönt och ta ett etiskt ansvar. Detta beror enligt samma författare på att människor som känner sig moraliskt överlägsna – till exempel för att de anser sig rädda planeten genom att köpa organiska produkter – ofta också låter detta rättfärdiga något annat själviskt eller moraliskt tveksamt beteende.

Rapportförfattarna konstaterade att de personer i deras studie som köpte "gröna" produkter ofta var mindre benägna att vilja dela med sig av pengar jämfört med de personer som köpte konventionella produkter. När de gröna konsumetnerna i studien fick chansen att tjäna pengar genom att fuska i ett datorspel och ljuga om det, så gjorde de det – medan de konventionella konsumenterna lät bli. I ett ärlighetstest där deltagarna fick frågan om de olovligen skulle ta pengar från ett kuvert för att gynna sig själva var det sex gånger troligare att de "gröna" skulle stjäla än att de "konventionella" gjorde det.

Mazar och Zhong säger till The Guardian att deras studie visar att gröna produkter inte nödvändigtvis gör folk bättre. De berättar också att deras motivation att genomföra studien bland annat byggde på att det kommer massvis med forskning som försöker identifiera den "gröna konsumenten". Däremot saknas det enligt Mazar och Zhong en förståelse för hur "grön konsumtion" passar ihop med människors allmänna sinne för ansvar och moral – och hur den gröna konsumtionen påverkar beteendet utanför själva konsumtionsområdet.

Mazar och Zhongs
slutsatser får också stöd av Dieter Frey som är socialpsykolog vid Münchens universitet. Han tycker att studien tydligt pekar på ett välkänt mönster i mänskligt beteende.
– Så fort en människa har blivit duktig inom ett område, så tenderar hon att förirra sig i ett annat, säger han till The Guardian.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.