Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Rabatt på kaffe med egen mugg

Publicerad: 11 April 2019, 12:31

Från och med 22 april respektive 6 maj, kommer kunder att få rabatt på kaffet på Pressbyrån och 7-eleven ifall de tar med sig egen mugg.

Foto: Pixabay/NeuPaddy

Stiftelsen Håll Sverige Rent vill tillsammans med Pressbyrån och 7-eleven sänka förbrukningen av engångsmuggar med en halv miljon på ett år. Därför inför de nu en rabatt på det kaffe som säljs på butikerna, ifall kunder tar med sig sina egna koppar.


Den 27 mars i år gick EU:s engångsplastdirektiv igenom. Det betyder att användandet av vissa enggångsplastartiklar ska minska medan vissa ska förbjudas helt. I enighet med direktivet valde Håll Sverige Rent att starta kampanjen ”Hejdå engångsmugg”, som syftar till att minska användandet av engångsmuggar. Pressbyrån och 7-eleven är de första butikerna som ansluter sig till kampanjen och erbjuder tre kronors rabatt på kaffet till kunder som har med sig egen mugg. För butikerna är målet att minska användandet av engångsmuggar med fem procent under första året.

Ungefär 40 procent av den 8.3 miljarder ton plast som producerats sedan 1950-talet har använts till att skapa plastförpackningar. En engångsmugg är till stor del gjord av papper, men insidan är av plast för att förhindra läckage och ofta medföljer även ett plastlock. EU:s engångsplastdirektiv innehåller förutom ett krav på minskad användning av plastmuggar, ett förbud mot plastbestick, plasttallrikar och sugrör, ett krav på att korkar ska sitta fast på plastflaskor och ett insamlingsmål för flaskor för engångsbruk. De flesta av reglerna ska vara implementerade i svensk rätt två år efter att direktivet trätt i kraft.

lilly.stefansson@bonniernews.se


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.