Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Rapport: mobilföretagen bidrar till ohållbar slit- och slängkultur

Publicerad: 26 April 2016, 07:55

En mobiltelefon ger upphov till i snitt 86 kilo avfall under produktionen, enligt en studie från IVL Svenska Miljöinstitutet och Avfall Sverige.

”Byt mobil varje år”, ”Var alltid först med det senaste”, ”Byt mobil så ofta du vill”. Svenska mobiloperatörer uppmuntrar till en slit- och slängkultur och informerar sällan om sina återvinningssystem.


Ämnen i artikeln:

Affärer

Att vara först med det senaste och att byta telefon ofta snarare än att tänka hållbart. Det är budskapet när svenska mobiloperatörer marknadsför sig. Och trots att bolagen har återvinningssystem på plats kommuniceras det inte. Det konstateras i den nya rapporten Kortsiktigt Kretslopp från Swedwatch och Fair Action.

”Telia, Tele2, Telenor och Tre har alla system på plats för att återta gamla mobiler och ge dem nytt liv på en andrahandsmarknad. Men det är inget som kommuniceras aktivt till privatkunder, och det saknas information om vad som händer med de mobiler som samlas in”, säger Théo Jaekel, researcher och rapportförfattare på Swedwatch, i en kommentar.

Men om operatörerna har system, varför kommuniceras det inte?
– Jag tror att det handlar om att de inte har förstått att det finns en efterfrågan från konsumenter som vill återvinna sina mobiler, säger Maria Sjödin, kommunikationsansvarig på Fair Action.

Men operatörerna har ju infört system för att återvinna mobiler?
– Ja, det har de. Rent krasst handlar det väl om att de inte tjänar pengar på det. Men om en operatör skulle gå före och underlätta för konsumenter, för idag får de ingen information om det här i butikerna, skulle det vara ett argument att välja just den operatören. Operatörerna måste ta den här affärsmöjligheten.

Varannan svensk byter sin mobil trots att den gamla telefonen inte gått sönder, enligt rapporten. Att operatörernas affärsmodeller bygger på ett slit- och slängtänkande ger en hög omsättning av mobiler. Och mycket avfall. En enda telefon skapar 86 kilo avfall under produktionen. Swedwatch och Fair Action pekar på att operatörerna istället bör erbjuda kunder begagnade mobiler och möjlighet att reparera. Därtill konstateras att företagen inte har system på plats som tillräckligt säkerställer att mobiler som samlas in inte hamnar i illegala återvinningsströmmar i länder med undermåliga arbetsvillkor.

Tre är en av de fyra granskade operatörerna. Att bolaget inte skulle ha kommunicerat sitt insamlingsinitiativ 3Lämna in, som lanserades 2014, håller informationschef Kamran Alemdar inte med om.
– Det har vi gjort i flera omgångar. Sedan tar vi absolut till oss av det som står i rapporten. Vi kanske inte har varit tillräckligt tydliga med exakt vad som händer med telefonerna efter att de lämnats in. Vi får titta på om vi behöver bli ännu tydligare, säger Kamran Alemdar till Aktuell Hållbarhet.

Samtidigt som rapporten släpps har också Fair Action uppdaterat sin Etikbarometer, där konsumenter kan se hur operatörerna svarat på olika hållbarhetsparametrar. Alla operatörer har svarat nej på frågan om de erbjuder särskilt hållbara telefoner. Tre är den enda operatören som ger kunder rabatt om de behåller sin gamla telefon vid förlängning av abonnemanget. Swedwatch och Fair Action tycker att de andra operatörerna bör följa efter. Alla utom Tre publicerar en hållbarhetsrapport och har en offentlig uppförandekod som även gäller leverantörer.

Läs rapporten här.

Läs Etikbarometern här.

Tre tips till konsumenter:

- Tänk på hur du konsumerar mobiltelefoner. Använd din mobiltelefon så länge som möjligt, reparera i första hand och lämna in uttjänta mobiler till betrodda insamlingsalternativ. Spara inte uttjänta mobiltelefoner i byrålådan.
- Fråga när du byter in en uttjänt mobil mot en ny vad som händer med den inlämnade.
- Efterfråga hållbara alternativ från mobiloperatörerna, så som återställda andrahandsmobiler.

Källa: Rapporten Kortsiktigt Kretslopp

Martina Frisk


Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.