Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Rastervinkel

Publicerad: 27 November 2008, 08:11

När man trycker en bild på papper används ett punktraster för att åskådliggöra gråtonerna, eller färgtonerna.


Rastret består av prickar i olika storlek, på jämnt avstånd. Mindre prickar ger ett ljusare fält, större prickar ger ett mörkare fält. När prickarna blir så stora ett de flyter ihop är bilden svart.

En färgbild byggs upp av fyra raster: ett svart, ett cyan, ett magenta och ett gult. För att rastret ska störa så lite som möjligt i bilden har man valt att lägga det svarta rastret i 45° vinkel mot vertikalen. Vår värld är inrättad med mest horisontella och vertikala föremål, som väggar och golv, varför 45° anses optimalt för detta.

De övriga rastren (CMY) får inte skapa problem om de skulle driva lite i förhållande till varandra (sk misspass) vid trycket. Därför har man valt att lägga det gula rastret på 90° rastervinkel, då gult är så ljust att eventuella artefakter i bilden, om denna innehåller vertikala och horisontella linjer, blir det minsta märkbara. Magenta läggs på 161,6° och cyan läggs på 108,4°.

Med exakt dessa vinklar kommer rastren att bilda sk rosetter, som ger minsta möjliga störande mönster oavsett misspass. Titta på långt avstånd så ser du rosetterna.

Med andra vinkar finns risk för att rasterpunkterna kan klumpa ihop sig otrevligt och bilda interferenser. Eftersom rastren lutar olika i förhållande till varandra men ändå ska bilda ett regelbundet mönster måste även avståndet mellan prickarna (rastertätheten eller rasterfrekvensen) ändras något för varje färg. Om svart raster håller 53 punkter per tum (beteckning lpi, lines per inch, ja, man kör fortfarande regelmässigt med tum), kommer det gula rastret att bli precis 50 lpi, magenta 47,4 lpi och cyan 47,4 lpi. Då blir det som snyggast.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.