Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Recension: Den första svenska CSR-bibeln är född

Publicerad: 6 september 2012, 06:02

Åtta av Sveriges tyngsta CSR-experter har skrivit boken ”Corporate Social Responsibility – En guide till företagets ansvar”. Hållbarhetsexperten Niclas Ihrén har recenserat boken som kan komma bli den första svenska csr-bibeln.

Ämnen i artikeln:

Csr

Titel: Corporate Social Responsibility – En guide till företagets ansvar (Borglund, de Geer, Sweet, Frostenson, Lerpold, Nordbrand, Sjöström, Windell)

Med viss spänning öppnar jag paketet med den nya boken ”Corporate Social Responsibility – En guide till företagets ansvar”. Det är resultatet av ett ambitiöst samarbete jag har framför mig, skriven av inte mindre än åtta författare i olika delar: Tommy Borglund, Hans de Geer, Susanne Sweet, Magnus Frostenson, Lin Lerpold, Sara Nordbrand, Emma Sjöström och Karolina Windell.

Boken gör sitt bästa för att fylla en påtaglig lucka i den Svenska litteraturen om Corporate Social Responsibility, CSR. Det är ett helhetsverk som på ett seriöst och heltäckande beskriver CSR i dess många dimensioner. CSR handlar om företagens relation till samhället. Enligt EU:s nya definition från 2011 är CSR kort och gott, ”Företagens ansvar för sin påverkan på samhället”. Denna definition innefattar hela samhällets komplexitet, vilket gör att CSR som begrepp med nödvändighet också blir omfattande.

CSR kan betraktas från olika infallsvinklar, som: etiska perspektiv, naturvetenskapliga perspektiv, företagsekonomiska perspektiv, kommunikation- och marknadsföringsperspektiv, investerarperspektiv, entreprenörsperspektiv, och så vidare. Den nya boken gör anspråk på att beskriva dem alla.

Låt mig direkt säga att författarna lyckas fånga helheten mycket bra, med en text som känns fräsch och aktuell. Detta är ingen liten utmaning, eftersom hela området befinner sig i snabb utveckling. Samtliga av författarna är akademiker och aktiva forskare vilket säkert påverkat att de teoretiska och konceptuella delarna får stort utrymme, men väl valda case och exempel ger en bra balans. Boken har ett tilltalande grafiskt upplägg, med tydliga färger och format för case, faktarutor, exempel, illustrationer och utlyfta citat. Den ger känslan av ett välutvecklat och inspirerande läromedel, och kanske blir det så denna bok kommer att användas mest. Jag tror att den har goda förutsättningar att bli standardlitteratur kring CSR på universiteten.

Som guidebok för företag som vill utveckla sitt CSR-arbete är den något mer svåranvänd. Självklart är den värdefull för att öka förståelsen kring frågorna inom företag också, men boken ger få konkreta redskap för företag att ta till sig.

Tonen i boken är genomgående saklig och man undviker att spekulera i den fortsatta utvecklingen. När förhållningssätten till CSR utvecklas så snabbt som de gör, så kan detta ibland vara en begränsning. Till exempel så berörs inte alls den snabba utvecklingen av redovisningskraven i hållbarhetsredovisningar, med en förflyttning av fokus från rapportkvalitet till verklig positiv påverkan på de underliggande frågorna (”materiality”), vilket är en påtaglig pågående förflyttning i GRI G4.

En annan aktuell frågeställning som enligt min mening hade behövt en mer framträdande roll i boken är problematiseringen av företagens bidrag till hållbar utveckling. Trots att miljöfrågorna ingått i företagens sociala ansvar under lång tid fortsätter den negativa globala utvecklingen inom klimatförändring, utarmning av ekosystem, överanvändning av fossila resurser m m att accelerera. Detta är i hög utsträckning ett drivande skäl till det ökande intresset för CSR hos många olika intressenter, men de samlade resultaten lyser alltså med sin frånvaro. Vad detta betyder för företagen lämnas väsentligen utan diskussion. Kanske är det en återspegling av att ingen av författarna har en naturvetenskaplig bakgrund.

Självklart går det att hitta viss inkonsistens i bokens kapitel och mellan de olika författarna. Till exempel beskrivs fem strategiska förhållningssätt till CSR (enligt Wayne Wisser) från defensiv, via välgörenhetsinriktad, marknadsföringsinriktad, till strategisk och systematisk. I den egna genomgången av vad en CSR-strategi är, hävdas att fokus skall vara ”acceptans från intressenter” samt att ”skapa konkurrensfördel” genom att ”välja ett antal förtroendefrågor som prioriteras resursmässigt”. Detta är möjligen hur de flesta företag gör, men knappast en strategi för en ledarposition inom CSR , eller systematisk CSR enligt ovan. Detta kräver nämligen fokus på ”affärsmodeller och innovationer” ”där lösningen av hållbarhetsproblemen som sådana står i fokus”.

Dessa begränsningar är dock på intet sätt störande. De är tvärtom naturliga inom ett stort komplext område i snabb utveckling.

Sammantaget hoppas jag att ”CSR – En guide till företagets ansvar” kommer att få stort genomslag och därigenom påtagligt höja medvetenheten, kunskapen och debattnivån om CSR i Sverige.

Niclas Ihrén