Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Regeringen måste tänka om kring godstransporter för att uppnå fossilfrihet”

Publicerad: 16 november 2017, 08:15

DEBATT För att ställa om till ett fossilfritt välfärdsland så krävs bland annat smartare godstransporter med längre och tyngre lastbilar. Regeringen prioriterar fel när de fördröjer 34 meters lastbilar och försöker flytta gods från väg till järnväg och sjö, skriver tre representanter från Sveriges Åkeriföretag.


I dag körs endast åtta procent av det totala antalet ton gods i Sverige som är längre än 30 mil, med lastbil. Lastbilarna står för 90 procent av alla landets godstransporter och framför allt handlar det om korta sträckor. Möjligheten att med skatter flytta över godstrafik från väg till andra trafikslag är därför små.

Regeringen bör tänka om och istället satsa på att minska negativ påverkan på miljö och klimat genom att effektivisera godstransporterna på våra vägar. För dessa kan utan tvekan bli både effektivare, klimatsmartare, trafiksäkrare och mer ekonomiska. Detta kan uppnås genom att bland annat öka lastbilars tillåtna vikt och längd liksom med mer fossilfria drivmedel som i dag är en bristvara.

Sverige bör därför skynda på beslut om nya regler för att tillåta lastbilstransporter med 74 tons bruttovikt och 34 meters fordonslängd på hela huvudvägnätet. För samhället så är nyttan av detta elva gånger större än kostnaden om vi kan öka fordonslängden till detta mått.

Fossilfritt Sverige samverkar med Sveriges Åkeriföretag som håller på att ta fram en klimatsmart färdplan för effektiv godstrafik på väg. I färdplanen är ett snabbt införande av 74 tons lastbilar och en ökning av dagens maximala fordonslängd på 25,25 meter till 34 meter en viktig del. Det innebär inte att alla lastbilar behöver bli tunga och eller långa men det ger en ökad möjlighet till effektivare transporter.

Enligt en utredning från Trafikverket behöver ca 1000 broar i Sverige rustas upp och förstärkas för att klara 74 ton. Med nuvarande ekonomiska anslag riskerar detta att ta två planperioder (24 år). Det är en oacceptabelt lång tid. Det innebär också samtidigt att nyttan för vårt samhälle fördröjs kraftigt vilket påverkar svensk konkurrenskraft negativt och är väldigt dåligt ur klimatsynpunkt.

För att snabba på införandet av både tyngre och längre fordon behövs mer ekonomiska resurser till väginfrastruktur. Med en större fordonslängd så minskar också belastningen på broarna, på grund av att avstånden mellan första och sista hjulaxeln ökar. Fler broar kan då öppnas för trafik tidigare, vilket också gör att vi snabbare får ett större vägnät för dessa tunga transporter.

Att avstå från en samhällsnytta som är elva gånger större än kostnaden för lastbilar på 74 ton och 34 meter eller att fördröja ett införande är definitivt inte klimatsmart.

Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag

Ulric Långberg, branschchef, Sveriges Åkeriföretag

Mårten Johansson, teknikchef, Sveriges Åkeriföretag

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.