Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Regeringen utreder flygskatt

Publicerad: 6 november 2015, 06:10

Foto: Sas

Menar att flyget måste bära en större del av kostnaden för sina klimatutsläpp.


Ämnen i artikeln:

Svante Axelsson

I går meddelade regeringen att man tillsätter en utredning som ska se över hur en skatt på flygresor kan utformas så att flygets klimatpåverkan kan minska.

Tanken är att det ska bli lättare att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ. Men regeringen påpekar samtidigt att flyget spelar en stor roll för jobb och tillväxt i hela landet, och därför ska utredaren även ”ta i beaktande att skattens utformning ska samverka med de närings-, transport- och regionalpolitiska målen om bland annat jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet”.

Det här ligger i linje med Naturvårdsverkets analys. I sin senaste fördjupade utvärdering av miljömålen (pdf), som kom häromveckan skriver myndigheten:

Nuvarande trender med ökande utsläpp av växthusgaser från resor med flyg behöver vändas om vi ska nå målet om begränsad klimatpåverkan. (…) Naturvårdsverket anser att det behövs kraftigare ekonomiska incitament för att minska klimatpåverkan från flyget.

Att regeringen vill utreda frågan uppskattas dock inte av alla.

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet, säger i ett pressmeddelande att han är skarpt kritiskt mot en flygskatt:

– Det inskränker folks frihet och rörlighet men tjänar inget till för miljön. Som helhet lär det knappast flygas mindre.

Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson hos Moderaterna, menar att själva utredningen innebär ett samhällsproblem och säger till Svenska dagbladet:

– Utredningen är ett hot mot sysselsättning och tillväxt.

Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, är däremot mer positiv och säger i ett pressmeddelande:

– Det är inte en dag för sent att utreda införandet av en flygskatt. Utsläppen från svenskarnas flygresor ökar. Ändå betalar flyget idag vare sig energi- eller koldioxidskatt.  Skattelättnaden för flyget är alltså en mycket klimatskadlig subvention.

Regeringen har utsett chefsjuristen Gabriella Loman till utredare. Hon ska redovisa uppdraget senast den 30 november 2016.

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

Svante Axelsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.