Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Regeringens expertgrupp sågar höghastighetståg

Publicerad: 21 Augusti 2009, 06:30

Utsläppshandel är lösningen, höghastighetståg ett miljardslöseri. Det anser Expertgruppen för miljöstudier som arbetar för regeringen. Snabbtågssatsningar beskrivs som meningslösa och olönsamma i en rapport som överlämnas till Finansdepartementet i dag.


Ämnen i artikeln:

Höghastighetståg

Jan-Eric Nilsson och Roger Pyddoke på Statens väg- och transportforskningsinstitut har för Expergruppen för miljöstudier studerat projektet Götalandsbanan för att se om det dels kan bli lönsamt samhällsekonomiskt, dels kan bidra till att uppfylla Sveriges klimatmål.
I rapporten ”Höghastighetsjärnvägar – ett klimatpolitiskt stickspår” som överlämnas till finansdepartementet i dag, drar de slutsatsen att denna delvis nya höghastighetsjärnväg blir olönsam, såväl när det gäller samhällsekonomi som klimatnytta.
”Samhällsnyttan uppgår endast till 80 procent av projektets kostnad.”, skriver rapportförfattarna i dag på Dagens Nyheters debattsida och stödjer sig på en analys som Banverket har gjort.

Inte heller när det gäller klimatpåverkan anser författarna att Götalandsbanan kommer att löna sig. De utgår från Banverkets värdering att utsläppsminskningsåtgärder inte får kosta mer än 1,50 kronor per kilo koldioxid för att vara lönsamma. Enligt rapporten skulle Götalandsbanan kosta åtta kronor per kilo, vilket författarna jämför med ”ett ambitiöst globalt klimatavtal” som enligt dem skulle kunna kosta ”40 till 60 öre per kilo de närmaste 30 till 40 åren”. De skriver också att andra åtgärder kan genomföras i andra länder för 10 till 15 öre per kilo.

En av grunderna för författarnas slutsatser är att de inte tror att tillräckligt många resenärer kommer att välja tåget.
”Investeringar i järnvägar är ett svagt styrmedel för att uppnå målet att minska utsläppen av växthusgaser. Cirka 85 procent av transporterna sker med bil, medan järnvägen svarar för cirka 10 procent. En ny järnväg kan ge upphov till stora effekter inom järnvägssektorn men kan endast locka över en liten andel vägtrafikanter och flygresenärer. De flesta fortsätter att åka bil eller att flyga”, skriver de i Dagens Nyheter.

Anders Danielsson

Ämnen i artikeln:

Höghastighetståg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.