Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Regeringens motorvägspolitik är miljörasism”

Publicerad: 9 December 2009, 07:54

Klimatfrågan är en rättvisefråga, även inom Sverige. Den rikaste tiondelen av landets befolkning släpper ut i genomsnitt tre gånger så mycket växthusgaser som den fattigaste tiondelen, skriver vänsterpartisten Ann-Margarethe Livh som är oppositionsborgarråd i Stockholm. Därför kallar hon regeringens satsningar på motorvägar för ”ohöljd diskriminering och klasspolitik” och ”miljörasism.”.


Ämnen i artikeln:

Trafik

När SVT:s Uppdrag granskning inför förra veckans program gick igenom de svenska klimatmålen visade sig högeralliansens miljöambitioner mest bestå av förhoppningen att ekonomisk tillväxt ska leda till utveckling miljövänlig teknik. Istället för genomtänkta miljösatsningar i infrastrukturen för kollektivtrafik sätter alliansregeringen och deras partikamrater i Stockholm sitt hopp till ”marknaden”.

Det finns många problem med en sådan syn, varav tilltron till marknadens vilja och förmåga att lösa klimatkrisen som den till stor del själv har orsakat är ett. Det är också värt att påminna om att ”ny teknik” inte räcker till. Det finns inget sådant som miljöbilar – bara mer eller något mindre skadliga bilar.
Detta är också vad såväl Banverket, som Vägverket, Luftfartstyrelsen, Sjöfartsverket, Naturvårdsverket och Energimyndigheten kommit fram till i sina remissvar – bilåkandet måste minska. Ändå fortsätter högeralliansen att planera storskaliga vägprojekt samtidigt som de åker runt i världen och säger att miljöutveckling måste få kosta.

Ny teknik löser heller inte per automatik den diskriminering som storskaliga vägprojekt skapar.
För snart fem år sedan tog Vänsterpartiet i Stockholm fram en rapport som visade att stora planerade vägprojekt befäster och förstärker redan befintliga orättvisor. Ju rikare ett område var, desto större sannolikhet att vägprojektet tog hänsyn till miljön för de boende. Allra tydligast märktes det på de flerfiliga motorvägar som planerades gå i tunnlar under rika områden och i markläge förbi fattigare.
Rapporten valde att kalla det här fenomenet för miljörasism eftersom det begreppet användes flitigt i den internationella debatten där flera rapporter visar samma sak; fattiga och etniska minoriteter tvingas ofta leva i en mer förorenad och ohälsosam miljö.
Sällan blir orättvisor i samhället tydligare än när de utgörs av själva luften vi andas.

När rapporten kom användes begreppet miljörasism knappast alls, sedan dess har debatten utvecklats positivt och begreppet miljörättvisa används nu flitigt. Men samtidigt som många tagit till sig av verklighetsbeskrivningen har verkligheten tyvärr inte förändrats mycket.
Det finns klara genus- och klassmönster i vem som använder bil, och vem som använder kollektivtrafik. Män kör i genomsnitt betydligt högre grad bil, dessutom längre sträckor, medan kvinnor i högre grad åker kollektivt. Det är därför inte så överraskande när SCB beräknar att den rikaste tiondelen av befolkningen i Sverige släpper ut i genomsnitt tre gånger så mycket växthusgaser som den fattigaste tiondelen.

Det är viktigt att tala klarspråk om detta. Det är ohöljd diskriminering och klasspolitik, vi har valt att kalla det miljörasism. Det innebär en politik där en grupp rika mäns rätt att köra bil tillåts väga tyngre än en stor grupp människors rätt att andas ren luft.
Vi kan inte acceptera att 217 miljarder kronor används till en infrastruktur som förstärker orättvisor och bygger fast oss i en miljömässig återvändsgränd. Varenda trafikreform som görs borde syfta till att öka jämlikheten i vårt samhälle, för ett samhälle där alla kan andas samma, rena luft.

Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsborgarråd i Stockholm.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Trafik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.