Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Regeringens vägsatsningar spräcker klimatmålen

Publicerad: 3 December 2009, 10:16

Den borgerliga alliansens satsningar på vägtrafik går stick i stäv med klimatmålen. Och Miljöministerns förhoppningar att bilflottan ska vara fossilfri om 20 år bygger på rena önskedrömmar. Det framgick i gårdagens inslag av SVT:s Uppdrag Granskning.


Nästa år ska riksdagen besluta om nya vägar och järnvägar för de närmaste tio åren – med investeringar på över 200 miljarder kronor. Men om inte bilflottan på kort tid går över till fossilfria bränslen kommer reformen att spräcka klimatmålen med god marginal.

Miljöminister Andreas Carlgren ( c ) motiverar regeringens stora vägsatsningar med att de byggs för framtidens bilar och att ”det inte är bilarna det är fel på utan bränslet” och vidhåller i programmet att det inte är nödvändigt att dra ned på trafikmängden för att nå klimatmålen.

Att den svenska fordonsflottan skulle göra sig kvitt sitt beroende av bensin och diesel till år 2030 är en förhoppning som inte ens de mest optimistiska biltillverkarna vågar göra i dagsläget. Det framgick av reportern Johan Winbergs intervjuer med företrädare för branschen.

Renaults representant som var mest optimistisk tror att andelen elbilar kommer att ligga mellan 5 och 10 procent av fordonsflottan om tjugo år. Alltså långt från den förhoppning om en fossilfri fordonsflotta som regeringen bygger sin transport- och klimatpolitik på.

Det tar lång tid att ersätta hela fordonsflottan med elbilar – den framgångsrika elhybridbilen Toyota Prius har funnits på marknaden i tolv år men andelen elhybrider utgör fortfarande långt under en procent av den totala fordonsparken – trots rabatter och andra förmåner.

— Det är alltid lätt att teckna in framtiden med fagra löften men man måste nog vara realistisk. Vi ser ingen direkt succé i elbilen idag. De kommer att spela en viktig roll som nischbilar i city. Men eftersom de är så dyra kommer det inte att handla om bilar för gemene man, säger informationschefen Bengt Dahlström på Toyota Sweden.

Volvos produktutvecklingschef Paul Gustavson säger i programmet att folk väljer bil efter plånbokens storlek och att de inte är beredda att betala extra för att få bättre miljöprestanda – det ska i så fall komma på köpet. Han tror inte heller att bensin och diesel är borta från marknaden år 2030.

Statsvetaren Gunnar Falkemark säger att regeringen vet vad som är politiskt gångbart men att de inte vågar säga vilka uppoffringar som kommer att krävas av bilisterna för att nå klimatmålen. Ingen vågar säga att bensinpriset måste höjas till 27 kronor litern – det vore lika med politiskt självmord.

— Det är med svenskarna som med amerikanarna. På miljömötet i Rio de Janeiro 1992 sade George Bush den äldre att den amerikanska livsstilen inte var förhandlingsbar. Man kan nog säga att den svenska livsstilen inte heller är förhandlingsbar när det kommer till kritan, säger Gunnar Falkemark

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.