Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Klimat

Remissvar: Få tror på fossilfri fordonsflotta

Publicerad: 22 maj 2014, 10:19

Remissrundan för utredningen ”Fossilfrihet på väg” är klar. Flera remissinstanser välkomnar ambitionen och den övergripande målsättningen, men anser att förslagen är otillräckliga.

Ämnen i artikeln:

TrafikverketWWF

Gröna Bilister hävdar att utredningen gjort ett gediget arbete på områdena ”bilen” och ”bränslet”, men misslyckats på ”brukaren”. Här vill föreningen se en ny utredning som fokuserar på effektivare körstilar och en förskjutning från bil till gång, cykel och kollektivtrafik. Föreningen tycker inte att det föreslagna bonus malus-systemet ska utgå från koldioxidutsläpp. Då får elbilar och framtidens vätgasbilar samma skatt, anser föreningen, vilket inte styr mot energieffektivare fordon. I stället bör registreringsskatten utgå från energieffektivitet.

Bil Sweden pekar på risker med att gå fortare fram än omvärlden. Branschorganisationen saknar, liksom Motorbranschens riksförbund, en djupare analys av hur konkurrenskraften kan påverkas. Båda anser därtill att utredningen inte nog har betonat vikten av en förnyelse av bilflottan. Det krävs ”mycket kraftiga styrmedel” för att nå utredningens mål om 80 procent minskade utsläpp i vägtrafiken till 2030, men förslagen saknas, enligt Bil Sweden.

Utredaren föreslog också att Trafikverket skulle få i uppdrag att ta fram en ny vägtrafikprognos eftersom befintliga prognoser och transportplanen för 2014–2025 inte är i linje med målet om en fossiloberoende fordonsflotta. Trafikverket är kritiskt till förslaget och pekar på att det jobbar för att nå målen inom ramen för uppdraget och de planeringsdirektiv som regeringen ger.

WWF välkomnar utredningen i stort, men vill ändra definitionen av en fossiloberoende fordonsflotta från ”ett vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet” till ”ett vägtransportsystem som uppmuntrar gång, cykling, kollektivtrafik och vars fordon i huvudsak drivs med elektricitet och kompletteras med förnybara och hållbara drivmedel”.

Det är är en nyhet från omvärldsbevakningstjänsten Miljöaktuellt Idag. Pröva gratis i en månad. Klicka här!

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

TrafikverketWWF

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News