Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Riksdagspartierna måste skärpa sig

Publicerad: 17 Maj 2006, 16:14

Oavsett valutgång hoppas vi på ett offensivt program för att Sverige och svenska företag ska dra nytta av vårt lands starka varumärke, skriver Dagens Miljös chefredaktör. En undersökning visar samtidigt att flertalet riksdagspartier inte ens klarar av sitt eget interna miljöarbete.


För ett år sedan fick vi starka reaktioner från börsbolag som fått låga betyg i en granskning av deras webbinformation om hållbar utveckling. Samhällsansvar handlar inte om webbsidor, skrev Investors informationschef till Dagens Miljö. Inte desto mindre tog de granskade börsbolagen till sig av kritiken och många har sedan dess också förbättrat sig.I efterhand ser vi att det var ett värdefullt pionjärarbete som fick många företag att ta ännu ett viktigt steg i riktning mot hållbar affärsutveckling.

Bakom analysen stod konsultföretaget Enell Sustainable Business och nu har dess vd Magnus Enell gjort motsvarande granskning av den politiska makten. Vi hade inte räknat med några toppbetyg, men analysen är ändå nedslående. Inget av riksdagspartierna har något system för det interna miljöarbetet, något som politikerna själva ofta kräver av företag. I stället talar partierna om sunt förnuft, ett argument som knappt tas på allvar om det kommer från en företagsledare.

Ett minimikrav är att partierna utan dröjsmål tar itu med det interna miljöarbetet lika professionellt som ledande företag. Sämst betyg i analysen fick faktiskt moderaterna vars ledare Fredrik Reinfeldt i detta nummer ger sin första större intervju om hållbar utveckling, en intervju som dock gjordes innan den aktuella analysen blev klar. 25 procent av miljöreglerna ska bort, enligt moderatledaren, grön skatteväxling likaså och miljöteknikexporten ska blomstra. Däremot får vi inte veta så mycket om hur det konkret ska gå till.

Oavsett valutgång hoppas vi på ett offensivt program för att Sverige och svenska företag ska dra nytta av vårt lands starka varumärke inom miljöteknik. Svensk export kommer inte att växa av sig självt bara för att globala miljöproblem förvärras. Det krävs ett synnerligen aktivt arbete med att marknadsföra lösningar och etablera kanaler. Många företag gör ett utmärkt jobb, men flertalet saknar resurser för en global marknadsföring. Sverige måste agera nu för att vi ska behålla försprånget.
Av Valter Bengtsson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.