Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Romson borde oroa sig för utvecklingen på biodrivmedelsmarknaden”

Publicerad: 16 Februari 2016, 06:01

Foto: Centerpartiet

DEBATT/SLUTREPLIK Läget är just nu akut för producenter och leverantörer av biodrivmedel, och i förlängningen för klimatet, skriver Rickard Nordin, energipolitisk talesperson för Centerpartiet.


I stället för att fokusera på sin egen politik har Åsa Romson (MP) börjat oroa sig för hur omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta skulle gå med Alliansen i regeringsställning (Miljöaktuellt, 11 februari). Det kan vi inte tolka på något annat sätt än en viss oro för sin egen ställning i regeringen. I stället för att fokusera på det borde Sveriges klimat- och miljöminister lägga tid på att plocka fram de verktyg som efterfrågas för att få mer förnybart i transportsektorn.

Alliansregeringens politik har levererat. Detta bekräftade Åsa Romson så sent som i förrförra veckan när hon stolt presenterade resultaten från den energi- och klimatöverenskommelse som Alliansen fattade beslut om 2009. Med Alliansens politik har Sveriges klimat- och energimål delvis redan uppfyllts med råge, och delvis är de på väg att uppfyllas inom rimlig tid.

Vad Åsa Romson borde oroa sig för är den utveckling som nu sker på biodrivmedelsmarknaden. Försäljningen av biodiesel och etanol störtdyker till följd av aviserade skattehöjningar på hållbara biodrivmedel som regeringen infört i olika steg.

Som exempel räknar branschen med en årlig volymminskning på 150 000 kubikmeter med det nuvarande, och accelererande, volymtappet på biodiesel (branschens egen statistik för FAME). Samtidigt är etanolförsäljningen rekordlåg. Försäljningen av E85 sjönk med 40 procent under 2015. I december månad var nedgången hela 55 procent.

Det är inte en helt osannolik gissning att utsläppen från transportsektorn kommer att öka till följd av minskad biodrivmedelsanvändning under året. Det är att backa in i framtiden. I dag straffbeskattas etanol och biodiesel, medan fossila drivmedel gynnas av ett lågt oljepris och av regeringens skattepolitik. Regeringen har heller inte lyckats presentera en långsiktig strategi för ”långsiktigt hållbara och stabila villkor för biodrivmedel” – något som man kommunicerat som målsättning att göra så snabbt som möjligt under mandatperioden.

Romson påstår dessutom att Centerpartiets budget saknar satsningar för omställningen av våra transporter. Uppenbarligen har Romson skygglapparna på. Centerpartiet satsar 20 miljoner mer än regeringen på biogasstödet, vi avsätter 75 miljoner kronor årligen för utbyggnad av laddinfrastruktur, vi behåller skattenedsättningen på biodrivmedel och vi låter nedsättningen av förmånsvärdet till miljöbilar vara betydligt högre än regeringens förslag. Som om inte det vore nog har vi dessutom föreslagit högre klimatmål för transportsektorn medan regeringens mål och visioner om fordonssektorn varken är tids- eller siffersatta.

Läget är just nu akut för producenter och leverantörer av biodrivmedel, och i förlängningen för klimatet. Som en första åtgärd uppmanar vi därför regeringen att omedelbart genomföra nya överkompensationsberäkningar som ligger till grund för skattehöjningen på biodrivmedel. Det är inget annat än orimligt att göra som Åsa Romson, nämligen att fortsätta titta i backspegeln för att styra riktningen framåt.

Rickard Nordin, energipolitisk talesperson (C)

.

.

.

.

.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.