Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så agerar McDonalds på CSR-skandalen

Publicerad: 19 Maj 2010, 11:29

Efter Dokument Inifråns avslöjande reportage om ungdomar som regelbundet tvingas arbeta gratis på McDonalds arbetar företaget febrilt med att återställa gästernas och de anställdas förtroende.


Ämnen i artikeln:

Csr

Raymond Mankowitz är kommunikationsdirektör på McDonalds och rankad som Sverigefemma i socialt ansvar av tidningen CSR i praktiken. När SVT:s Dokument Inifrån i helgen avslöjade att ungdomar regelbundet tvingades arbeta gratis på McDonalds restauranger gjorde sig Raymond Mankowitz emellertid oanträffbar – i varje fall för Miljöaktuellt som försökt nå honom sedan i måndags morse. Istället får vi svar på våra frågor av Frida Berg, som är inhyrd av pr-firman Hill&Knowlton.

Ungdomar som jobbar gratis – vad är det som händer?
– Vi visste vid programmets sändning inte mer än just det som sägs i Dokuemt Inifrån, och vi får heller inte veta mer om vilka restauranger som är berörda. Vi samlar just nu fakta för
att få en helhetsbild och se över vilka åtgärder som ska vidtas. Vår bild är att det här handlar om personer som har brutit mot interna regler – och inte om ett systematiskt fel.

Nyheten om gratisarbetande ungdomar har slagits upp stort i svensk media och för att möta kritiken införde McDonalds på måndagen en blixtinsatt bannerkampanj där man uppmanade läsarna på olika webbsajer som Aftonbladet.se och DN.se att ställa sina frågor direkt till McDonalds istället. Bannern länkade vidare till en chat med McDonaldschefer som svarade på frågor – samt sajten Fragamcdonalds.se.
– Vi har fått otroligt mycket frågor. Det viktigaste för oss just nu är att våra gäster och McDonalds anställda förstår att vi tar det här på
yttersta allvar och känner att vi lyssnar på dem. Många medarbetare tycker att situationen är jobbig och de försöker vi stötta genom att ta ders oro på allvar, säger Frida Berg.

Rent konkret – hur ska ni komma tillrätta med det här problemet?
– Vi letar fortfarande fakta. Det faktum att vi fortfarande inte fått
reda på var och när problemen skulle skett försvårar förstås arbetet. Vårt budskap både externt och internt är att vi tycker att det är totalt oacceptabelt att inte följa våra regler och att vi kommer att gå till botten med det här.

Då Miljöaktuellt ringer upp hållbarhetsexperten och etikgurun Mattis Bergqvist säger han att avslöjandet är extra tråkigt då McDonalds är en av Sveriges största arbetsgivare och att många ungdomar får sin första arbetslivserfarenhet från företaget.
– Det här är förstås en vidrig start på ett arbetsliv.
Samtidigt tycker han att det är jättebra att de här sakerna kommer upp.
– McDonalds är en jätteorganisation och man måste ändå komma ihåg att företaget är en föregångare som gör mycket och som verkligen tar ansvarsfrågorna på allvar.

Mattis Bergqvist menar att fallen i Dokument Inifrån kanske handlar om enskilda fall, men att det inte är destom mindre viktigt att företagsledningen tar frågorna på allvar.
– För McDonalds del handlar det om att ytterligare stärka sitt arbete med socialt ansvar. Skapa ännu mer engagemang och bli ännu bättre på att få ut engagemanget i hela organisationen.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.