Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så använder Åhléns normkritik för att sälja kläder

Publicerad: 27 September 2016, 07:52

Med sin höstkampanj Klädmaktsordningen vill Åhléns bidra till att bryta föreställningarna om hur män och kvinnor bör klä sig. Nu tar man kampanjen vidare med hjälp av näringslivstoppar på LinkedIn.


För en vecka sedan lanserade Åhléns sin nya kampanj ”Bryt Klädmaktsordningen” där en rad svenska kändisar porträtteras i kläder som bryter mot könsnormerna. Idag tar man kampanjen vidare och låter företrädare för näringslivet ta ställning mot begränsande könsnormer genom att låta sig stylas om på ett mer könsöverskridande sätt. Bilderna presenteras på Åhléns LinkedIn-sida. Bland de som medverkar i kampanjen finns Johan Dennelid, vd på Telia, och Johan Fant, cfo på Axel Johnson.

Kampanjen är enligt Åhléns ett sätt att belysa förhållandet mellan kön, kläder och makt. Att bygga marknadsföring på en social fråga kan enligt företaget i slutändan också komma att öka försäljningen.

– Tanken med kampanjen är att den ska vara inkluderande, oavsett tillhörighet, eller hur man definierar sig själv, är man välkommen hos oss. På ett sätt är ju det att vidga målgruppen, men framförallt handlar det om att alla ska vara välkomna hos oss.Våra kunder består av väldigt olika människor med olika etnisk bakgrund och det speglar vi i våra kampanjer, säger Åhléns marknadschef Lina Sandqvist till Aktuell Hållbarhet.

Ska kampanjen bidra till att Åhléns säljer mer kläder?

– Vi vill inspirera folk att klä sig utifrån sig själva, och inte utifrån begränsande normer. Det tror vi är ett väldigt inspirerande och positivt budskap som skapar köplusta och ett sug efter nya kläder.

Finns det målgrupper som är kritiska till budskapet i kampanjen?

– Vi har fått väldigt positiv respons från många håll. Men det är också en del som hört av sig och blir upprörda. Det här gör oss glada eftersom vi tycker att det är ett tecken på att vi berör. Det värsta man kan göra är att göra en kampanj som ingen bryr sig om.

– Vår viktigaste målgrupp är dock människor mellan 30-40 år och där tror att den här kampanjen skapar igenkänning och eftertanke, samtidigt som det är en kampanj som folk minns lite längre. Och det är ju mycket det marknadsföring handlar om, att bygga en plats i folks huvuden.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.