Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så använder Tele2 begreppet klimatneutral

Publicerad: 17 April 2020, 09:42

Erik Wottrich, Head of Sustainability på Tele2, medger att mycket arbete återstår trots att bolaget är klimatneutrala i den egna verksamheten. De mer komplicerade utsläppen i värdekedjan återstår.

Foto: Tele2 och Janerik Henriksson TT

Tele2 är det första telekombolag i Norden som är klimatneutralt i den egna verksamheten. Dock återstår det att hantera utsläppen i värdekedjan.


Som första telekomoperatör i Norden och Baltikum går Tele2 i dag ut till marknaden och konsumenter och meddelar att bolaget är klimatneutralt. Med det menar Tele2 att den egna verksamheten har 100 procent förnybar el och att återstående utsläpp från exempelvis företagsbilar är klimatkompenserade. För att uppnå detta har koncernens totala koldioxidutsläpp minskats med cirka 90 procent, eller 45 000 ton om året, uppger bolaget. 

Det Tele2 har lyckats med är att kontrollera utsläppen i Scope 1 och Scope 2 enligt standarden ”GHG Protocol Corporate Standard”. Kvar är att även lyckas bli klimatneutralt i hela värdekedjan, Scope 3. 

– Där är vi inte ännu och det är mycket svårare. Bolag i branschen talar om att nå dit till år 2030 och då ska vi vara snabbare, säger Erik Wottrich, Head of Sustainability på Tele2, till Aktuell Hållbarhet. 

Att bli klimatneutral i hela värdekedjan är förstås tufft. Till exempel har innehållet i uppkopplad teknologi tusentals komponenter och vilken sorts el som används i konsumentledet går knappast att kontrollera. 

Är det rimligt att gå ut med informationen att ni är klimatneutrala, trots att uppgiften med värdekedjan kvarstår?

– Ja, det tycker vi. Vi är tydliga med att det gäller vår egen verksamhet. Sedan är det förstås problematiskt att det finns olika uppfattningar och definitioner av det här begreppet, säger Erik Wottrich. 

Mette Kahlin McVeigh är klimatchef på tankesmedjan Fores och följer den här utvecklingen noggrannt:

– Jag tycker de är ärliga i sin kommunikation när de skriver att det är i deras egen verksamhet, och att de är långt ifrån klara. Och att börja göra något är bättre än att inte göra något, så jag tycker inte att man ska slå på dem som försöker ta tag i sina problem när det är så många som fullständigt struntar i att göra något alls, säger hon till Aktuell Hållbarhet. 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.