Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så blev Naturskyddsföreningen snuvad på sin 100-årspresent

Publicerad: 31 Maj 2012, 07:20

Icas present till miljöorganisationen blev en besvikelse.


Ämnen i artikeln:

Naturskyddsföreningen

När Naturskyddsföreningen fyllde 100 år fick organisationen en present av Ica: företaget lovade att ta bort jätteräkan ur sitt sortiment. I höstas gjorde Naturskyddsföreningen en undersökning som visade att ungefär två av tre Icabutiker sålde jätteräkor.
‒ Glädjen över presenten övergick i besvikelse. Våra stickprovskontroller visar att det är Ica som står för de stora volymerna på marknaden, säger Kajsa Garpe, sakkunnig tropiska marina ekosystem och fiske på Naturskyddsföreningen, till Ica-nyheter.

Även om Ica tar bort jätteräkorna i sitt centrala sortiment, så kan de enskilda icahandlarna köpa räkor från annat håll.
‒ Hur butikerna agerar är varierande och jag har tyvärr inte någon samlad bild att ge, säger Maria Smith, chef miljö och socialt ansvar på Ica, till Ica-nyheter.
Kajsa Garpe undrar däremot om Ica verkligen inte har större möjlighet att påverka butikerna.

Inte heller Coop får godkänt av Naturskyddsföreningen, eftersom livsmedelskedjan saluför miljömärkta räkor, något som miljöorganisationen inte tycker är okej. Däremot får Axfood godkänt, eftersom de tog bort jätteräkan i samband med en ny fiskepolicy som infördes för flera år sedan, skriver Ica-nyheter.
‒ Det var framförallt torsken som stod i fokus vid tidpunkten, jätteräkorna är trots allt ingen vardagsvara. Utmaningen är att nå ut med informationen, problem uppstår de gånger kunden inte får reda på varför vi gör som vi gör, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood.

Jätteräkorna anses vara matbordens miljöbov nummer ett. Odlandet av räkorna innebär bland annat miljöförstöring och hotar marina ekosystem, ofta förknippat med sämre levnadsvillkor eller fördrivande av lokalbefolkningen.

Jesper Gunnarsson

Ämnen i artikeln:

Naturskyddsföreningen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.