Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så blir 2013 enligt Carina Lundberg Markow

Publicerad: 28 december 2012, 06:00

Carina Lundberg Markow är chef för ansvarsfullt ägande på Folksam. Miljöaktuellt har bett henne titta in i 2013 och berätta vad hon ser.


Vilken är den viktigaste miljöfrågan 2013?
– Ren energi i tillräcklig utsträckning för att möta industrins behov. Det räcker inte att endast få kontroll över den globala uppvärmningen, vi måste också kunna tillgodose de energibehov som finns i industrin. Det är extra viktigt i ett land som vårt med mycket tung energikrävande industri. De tio största energiförbrukande börsbolagen står för 95 procent av Sveriges utsläpp.

Vad är den största miljöutmaningen i Sverige det kommande året?
– Våra kunder bryr sig om hur börsbolagen hanterar miljöfrågorna och därför är det en prioriterad fråga hos oss på Folksam Ansvarsfullt ägande. Det är viktigt att vi fortsätter arbeta med miljöfrågorna, trots en kärv finansiell situation. I kristider riskerar alltid de riktigt långsiktiga ämnena som miljöfrågorna att hamna i skymundan.

Vad är din personliga målsättning för miljöåret 2013?
– Att få till solceller på mitt hus i Skåne. Jag har funderat på det i flera år men har prioriterat isolering. Nu är det dags för nästa steg.

Vilken är din största förhoppning för det nya året?
– Att näringslivet och den politiska världen sätter i gång och arbetar systematiskt med de strategiska miljöfrågorna och att miljöorganisationerna bidrar konstruktivt i denna dialog. Vi i Sverige kan inte ensamma rädda världen, men vi är bra på att hitta modeller för samverkan.

Om du får bestämma, hur ser världen ut när 2013 lider mot sitt slut?
– Då skulle FN starta en miljösäkerhetsråd för att hantera de stora problem vi står inför. Jag tror dessvärre att det är för sent att förhindra de katastrofala konsekvenser som den globala uppvärmningen orsakar. Vi måste därför hitta vägar att lindra, snarare än bota.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.