Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så blir du en grön leverantör

Publicerad: 5 maj 2008, 07:25

Grön leverantör, vad betyder det? Allt fler upphandlingar innehåller miljökrav och för att kunna vinna dem behöver du ha på fötterna i miljöarbetet. Miljöaktuellt tipsar om hur du kommer igång.


Som Miljöaktuellt tidigare har berättat blir det allt vanligare att miljökrav ställs i offentliga upphandlingar. Det innebär att kraven ökar både på leverantörer som deltar i offentliga upphandlingar, och på deras underleverantörer.

Miljökrav i upphandlingar är vanligare i vissa branscher än i andra. Men enligt Maria Losman, konsult och delägare i miljökonsultföretaget Ecoplan AB i Göteborg, är miljö numera en ”hygienfaktor” i vilken bransch man än befinner sig. Det vill säga ett företag är inte "anständigt" om det inte lever upp till en grundläggande nivå. Om ett företag befinner sig under anständighetsnivån får det inte göra affärer.

– Att ha ett miljöledningssystem i enlighet med ISO 14001-standarden är gängse. Det betyder att man har ordning på miljöarbetet med bland annat miljöpolicy, miljömål, en handlingsplan och har fördelat resurser och ansvar för miljöarbetet, säger Maria Losman.

I höstas berättade Miljöaktuellt att Myntverket förlorade en Upphandling just med hänvisning till att miljöpolicyn inte levde upp till kraven i ISO14001. Upphandlaren och leverantören hade olika uppfattning om ifall kravet efterlevdes. Myntverket överklagade dock inte upphandlingen.

Men det kan vara värt att klara mer än en grundläggande ”anständighetsnivå”. Ett gediget miljöarbete kan öppna dörren för fler affärer. Genom att kunna leverera de grönaste siffrorna i upphandlingsformulären kan företaget vinna fler upphandlingar.
För många företag som har kommit långt började det med personligt engagemang hos vd:n eller miljöchefen. För Björn Sandberg, vd för Cascades Djupafors och vinnare av utmärkelsen Utmärkt grön leverantör 2008, väcktes engagemanget när han från kartongbruket såg ut över skogen som ödelagts av stormen Gudrun. Det startade ett omfattande klimat- och miljöarbete.

Gunnar Hanson, miljöchef för Telgekoncernen, berättar att miljöarbetet började redan 1978. Drivkraften är en kombination av eget engagemang och dialog med kunderna.

– Den första insikten är att vi som jobbar inom energibranschen måste reducera miljöpåverkan från det vi håller på med. Vi har till exempel ”tvingat” all personal att se Al Gores film, och håller seminarier och andra miljöaktiviteter som är obligatoriska för alla. Sedan kommer engagemanget!

Gunnar Hansson säger att en marknadschef som brinner av engagemang kan presentera en idé för vd:n på ett så bra sätt att denne ser affären. Även kunderna behöver utbildas genom en ständig dialog.

Vägen till att bli en grön leverantör kan vara lång eller kort beroende på verksamheten. Men hur ska man egentligen gå tillväga? Så här kan en handlingsplan se ut:

1. Ta reda på kundkraven
Leverantörer måste ständigt hålla sig à jour med vad kunden vill ha. Det är ingenting nytt, det nya är att frågan denna gång berör de miljömässiga och sociala kraven på produkten eller tjänsten.

För att få reda på hur du ska utveckla produkten eller tjänsten måste du ta reda på vilka kundkrav som är vanligast när det gäller din kategori av produkt eller tjänst. Levererar du till offentliga upphandlare är det enkelt att få reda på kraven, eftersom alla förfrågningsunderlag är allmän handling. Det är bara att beställa hem dem!

– Det är bara att läsa innantill. Det är långa och svårlästa dokument, men ska man ägna sig åt att vinna affärer i offentlig upphandling är det bara att vänja sig vid det juridiska språket, säger Maria Losman, konsult och delägare i Ecoplan AB i Göteborg.

Men det är också viktigt att samtala direkt med kunderna.

– För att få reda på önskemål som ännu inte har blivit krav går det bra att prata med de personer hos kunden som är tongivande för vilka krav som ställs, säger hon.

2. Identifiera den viktigaste miljöpåverkan
Vad är viktigast att förändra? Var i produktens livscykel eller tjänstens innehåll sker den största miljöbelastningen? Var finns den största potentialen för en ökad miljöprestanda? Det finns många tjänster och hjälpmedel för att reda ut frågorna. Det finns också många miljökonsulter som kan stå till tjänst. Men enligt Maria Losman ska företag inte underskatta sin egen förmåga till analys.

– En del får för sig att man måste räkna ut och göra komplicerade saker. Men för många företag räcker det att hålla sig på en ytlig nivå, säger Maria Losman.

Ett exempel av många på ett sådant enkelt verktyg är Ekostrategihjulet, en förenklad modell för produktutveckling.

Hjulet symboliserar produktens hela livscykel.

– Det är ett bra verktyg för att börja fundera, och undvika att suboptimera genom att till exempel koncentrera sig på en viss kemikalie istället för att se till helheten.

Ekostrategihjulet är till för att få fram bra idéer genom en enkel process.

– Det finns mycket kunskap hos företagen själva, till exempel har folk i produktionen ofta tänkt en hel del på hur produkten eller processen kan förbättras. Prata med dem!, säger Maria Losman.

3. Inför ett miljöledningssystem
– Att ha ett miljöledningssystem kan vara en förutsättning för att få göra affärer. Men det är inte alltid det, säger Maria Losman.

Ledningssystemet säger endast att man vet hur miljöpåverkan ser ut och ingenting om den är liten eller stor. Men ett miljöledningssystem är ett bra redskap för att skapa ordning och reda och komma igång med miljöarbetet.

4. För en dialog med kunden
Nu är det som inom all utveckling av produkter eller tjänster dags att matcha kundens önskemål mot företagets egna slutsatser och peka ut riktningen för utvecklingen.

5. Analysera marknaden
Det gäller inom alla företag som vill göra affärer att ha koll på hur långt konkurrenterna i branschen har kommit. En viktig indikator är hur kriterierna utvecklas för miljömärkningar och miljövarudeklarationer.

Miljömärkningsorganisationerna och Miljöstyrningsrådets kriteriegrupper är bra fora för att hålla sig á jour med utvecklingen.

6. Leverera
När man ska vinna en upphandling handlar det om att kunna visa att man lever upp till de obligatoriska kraven och når högsta möjliga poäng i utvärderingskriterierna.

Miljömärkningar och miljövarudeklarationer med tredjepartskontroll kan vara ett sätt att visa att man lever upp till ställda krav.

7. Kommunicera resultatet
Uppföljning är A och O inom offentlig upphandling. Sker ingen kontroll öppnar det för mindre seriösa aktörer att lova runt och hålla tunt, vilket kan snedvrida konkurrensen. Det sker också i många fall, eftersom upphandlare i allmänhet är alldeles för dåliga på att kontrollera att de har fått vad de betalade för. En nackdel för leverantörer som har någonting bra att visa upp.

– Man kan som leverantör själv ta initiativet att berätta hur det går, säger Maria Losman.

Om leverantören kommunicerar resultatet av upphandlingen på ett bra sätt blir det ett kvitto på att upphandlaren har upphandlat rätt produkt eller tjänst. Det kan öka företagets möjligheter att göra affärer i framtiden.

Pernilla Strid

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.