Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så blir du proffsigare på jobbet

Publicerad: 30 Augusti 2010, 09:31

Begreppet proffs för tankarna till fotbollsspelare eller hockeylirare, men inget kan vara mer felaktigt. Alla som har ett anställningskontrakt är proffs och förväntas agera därefter, men det är långt ifrån självklart vad det innebär i alla lägen.


Charlotte Berglund, konsult på företaget Professionell Utveckling i Sverige, har ett kristallklart budskap: alla som har ett anställningskontrakt och får lön är proffs. Det gäller oavsett yrkesroll och det ställer krav på ett professionellt agerande i alla lägen och dygnet runt, inte bara när man är på arbetet.

– Alla som har ett anställningskontrakt behöver ha ett affärsmässigt förhållningssätt både till sin arbetsgivare och sina kunder, men det är inte självklart för alla vad det innebär, säger Charlotte Berglund.

När hon utbildar i konsten att vara professionell i telefon, personliga möten och skrift får hon ibland invändningar och frågor om hur många timmar per dygn som krävs att man som anställd ska vara representant för sitt jobb? Hennes svar är alltid det samma.

– Du representerar ditt jobb dygnets alla vakna timmar.

Alla vakna timmar. "Alla som har ett anställningskontrakt behöver ha ett affärsmässigt förhållningssätt både till sin arbetsgivare och sina kunder, men det är inte självklart för alla vad det innebär", säger Charlotte Berglund.

Det finns gott om exempel på situationer där det inte fungerar, det vill säga där individer agerar oprofessionellt. Det kan både vara med kunder och på middagsbjudningar där någon ägnar sig åt att prata nedlåtande om sin arbetsplats.

Charlotte Berglund brukar fråga arbetsgivare om de anser sig vilja betala för att anställda ska prata nedlåtande om arbetsplatsen och svaret är så klart nekande.

– Trots det är många arbetsgivare otydliga i sitt budskap till sina anställda kring det här. Egentligen borde dessa frågor diskuteras redan vid anställningsintervjun och skrivas in i anställningskontraktet

För att göra det tydligare vad som menas med ett professionellt förhållningssätt tar hon bilden av den anställde som har ena armen kring organisationen och den andra omkring kunden. Samtidigt.

– När jag har kontakt med kunder, så ska jag värna om min organisation lika mycket som jag värnar om kundens bästa.

Typiska tillfällen när det här inte fungerar är när serviceorienteringen sker till priset av att man inte tar betalt för utförda tjänster.

– Då har jag släppt armen om min organisation. Tappat i affärsmässighet och professionalitet. Motsatsen är när du blir för rigid och alltför strikt håller dig till regelverket i kontakten med kunden.

Den som är proffs har både teknik och attityd att hålla armen om båda två samtidigt.

– Det här är självklart för många i teorin, men i det konkreta agerandet är det inte lika självklart. Därför behöver många hjälp med verktyg kring hur man blir professionell i alla lägen.

Forskning visar att kundens totala intryck påverkas mer av hur leverantören agerar och möter kunden, än hur ett problem löses rent tekniskt.

– Attityden blir särskilt viktig när du hamnar i situationer där du saknar kompetens för att lösa ett problem åt kunden. I sådana lägen betyder paketeringen väldigt mycket.

– Du ska vara skicklig på "hur:et", det vill säga på att ta hand om kundens missnöje och kartlägga vad som hänt. Då kan du lättare återkomma senare med en lösning.

Hennes råd i sådana här situationer är att du ska agera och behandla kunderna, som du skulle göra om du ägde företaget där du är anställd.

Många invänder så klart mot Charlotte Berglund budskap om att den anställde ska vara professionell dygnet runt – man har ju bara betalt för åtta timmars jobb.

– Jag säger inte att man ska arbeta dygnet runt. Men företag i dag har inte råd med anställda som är lojala åtta timmar och illojala resten av dygnet.

För den anställde finns bara två val: att stanna kvar och gör det bästa av situationen, genom att försöka lösa det som är jobbigt, eller att söka sig till en ny arbetsgivare.

– Det tredje valet, att välja att stanna kvar och fortsätta vara missnöjd resulterar ofta i att du hamnar i ett oprofessionellt agerande både mot kollegor och kunder.

Det är väldigt riskabelt.

– Jag läcker oprofessionalism om jag bär på ett missnöje. Då behöver jag hitta alternativ.

I synnerhet i dag när sociala medier är väl etablerade.

Tidigare var tumregeln att en missnöjd kund berättade det för 15–20 personer. Idag genom de sociala medierna som Facebook och Twitter blir det åtskilliga fler.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.