Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så bryter du rutinerna och blir mer kreativ

Publicerad: 1 November 2010, 04:25

Vill du vara mer kreativ och nyskapande? För det krävs att du har modet att bryta rutiner, att du känner efter vad du egentligen är intresserad av och tar dig tid att förverkliga dina idéer, tipsar kreativitetsexperten Evelina Wahlqvist.


I takt med att produktionen flyttar ut från länder som Sverige till så kallade lågkostnadsländer, blir kreativiteten allt viktigare för att svenska företag ska utvecklas och växa. Då blir individens egen kreativitet en avgörande faktor för att lyckas i karriären.

Den vanliga definitionen av kreativitet, att det är något som är ”nytt och nyttigt”, gillar inte Evelina Wahlqvist, doktorand i ekonomisk geografi på Handelshögskolan i Göteborg som de senaste åren föreläst om hur man blir mer kreativ, både i jobbet och privat.
– Kreativitet är något som definierar processen, det handlar om en lust att lösa problem, viljan att utveckla saker. Det kan vara etablerad kunskap i nya kombinationer, men är inget hokus pokus. Kreativitet kopplas också till att tänka utanför boxen, men det är svårt, eftersom vi ofta får ramarna satta redan från början.

Evelina Wahlqvist. Foto: Kristina Sahlén.

För att
förklara hur hon tänker liknar Evelina Wahlqvist livet vid en klädgarderob. Ramarna är satta, fast inuti finns hundratals accessoarer som kan kombineras. Man kan också likna garderoben vid en arbetsplats med människor och idéer. Genom att våga röra om i företagskulturen, kombinera en person med en annan, ta in nya kompetenser och låta sig inspireras kan man skapa en kreativ arbetsmiljö. För detta krävs mod, både från den enskilde och från företaget.

Att våga göra sådant som går emot konventionerna, att sticka ut och vara annorlunda kan kännas långt borta för många, däremot finns det vägar för att nå dit, anser Evelina Wahlqvist.
– Man måste börja med att tränas i de små sakerna för att sedan ta de större kliven. Ta en stund på kvällen då du tänker igenom vad som överraskat dig under dagen och vad du kan gör annorlunda i morgon. Det är viktigt att kunna bryta sina egna rutiner för att få upp ögonen för annat.

I praktiken
kan det vara att se en hockeymatch eller en film, gå på föreläsningar eller ta en kurs. Träffa människor med andra tankar och bli samtidigt vän med dina egna idéer, tipsar hon.

Hur ska man bryta rutiner på jobbet? Evelina Wahlqvist hävdar att man måste våga göra sådant man aldrig tidigare gjort.

Det kan börja med något så enkelt som att gå runt och säga god morgon till alla på jobbet eller att bjuda in till en konstutställning i ett hörn, att helt enkelt bryta normer och konventioner. För att det ska komma till stånd behövs en tillåtande atmosfär, att det är okej att misslyckas.

De större stegen handlar om att få genomföra nya idéer och ofta blir det i slutändan en förhandlingsfråga med chefen. Varje individ är en del av ett företag och för att få en förändring måste du våga utmana, uppmanar Evelina Wahlqvist. Går det inte är det kanske hög tid att byta arbetsplats eller att starta eget.

Utrymmet
för kreativitet i en verksamhet beror ofta på chefsskapet i ett företag, konstaterar Evelina Wahlqvist.
– Jag tycker att det talas alldeles för lite om ledarskapsfrågorna när kreativiteten kommer i fokus. I Sverige vill vi gärna ha folk som passar in, i stället måste vi öppna upp och våga ta in ny kompetens.

I en tid som denna är effektivisering ett ledord för många företag. Evelina Wahlqvist efterlyser ett ”tvärtomtänk” – för att kunna vara kreativ måste det finnas tid att bolla idéerna och låta dem växa. Annars hämmas idéskapandet.
– De goda idéerna uppstår ofta på en promenad eller på kafferasten. Sedan måste man ha tid under arbetsdagen att ta till vara på idéerna. Därför måste företagen lämna tid under dagen för just sånt.

Rebecka Guzmán

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.