Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så byggde Mia Törnblom sitt personliga varumärke

Publicerad: 12 april 2012, 03:01

Hon har varit skicklig på att bygga sitt personliga varumärke. Gått från ett liv som missbrukare till bästsäljande författare, föreläsare och företagare inom ledarskapsutveckling.


Mia Törnblom är pigg och glad, precis som man tänker sig henne, när hon tar emot på sitt kontor i Stockholm. I dag har hon flera framgångrika böcker bakom sig, blir ofta anlitad som föreläsare och driver ett företag som håller på med ledarskapsutveckling.

– Jag gillar egentligen inte termen personligt varumärke, det låter så taktiskt. Jag lyssnar mer till min magkänsla än jag sitter och funderar ut vad som är fiffigt för min karriär, säger hon.

Grunden till ett lyckat varumärke måste vara ett äkta engagemang.

– Jag skrev inte min första bok i första hand för att sälja många exemplar eller för att bli känd. Jag skrev den som jag själv hade velat läsa den några år tidigare och trodde att fler skulle kunna känna igen sig och ha nytta av budskapet.

Hon har alltid haft ett gott självförtroende och vetat vad hon vill, något som hjälpt henne i karriären.

– Jag tror att det viktigaste är att vara sann mot sig själv, leva som man lär och att kanske det viktigaste är att våga prova. Det är inte alltid det blir rätt, jag har gjort misstag då och då.

Om motivet till att göra något handlar om att till exempel tjäna pengar så tror hon att det är lätt att hamna fel och skada sin trovärdighet.

– Jag har valt att för egen del inte ställa upp på hemma hos-reportage eftersom jag själv är en ganska ointressant person. Jag ställer upp på saker när det handlar om vad jag gör och inte om vem jag är.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.