Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så byggde Volvo CO2-neutral fabrik

Publicerad: 15 Oktober 2009, 07:40

Volvo Lastvagnars hyttfabrik i Umeå är nästan helt CO2-neutral. Här är tricken som gjorde jobbet.


Ämnen i artikeln:

KoldioxidVolvo

Volvo Lastvagnars hyttfabrik i Umeå är snart CO2-neutral. Det deklarerar företaget under ett Europaministermöte i veckan. En övergång från gasol till DME, kylning med hjälp av en underjordisk isälv och energieffektiviseringar i måleriet lyfts fram som avgörande åtgärder.
– För oss är Umeå ett föredöme och en symbol för vårt miljöarbete. Fabriken har under flera år mycket framgångsrikt arbetat med miljöfrågorna, drivit fram innovativa lösningar och på ett konkret sätt visat att det gagnar både företaget och miljön, säger Lars Mårtensson miljöchef på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.

Energiförbrukningen i fabriken uppges vara till 90 procent förnybar. Gasolförbrukningen har halverats sedan 2006 och stod under 2008 för 13 procent av de 106 GWh energi som förbrukades. Istället för gasol används fjärrvärme i lackugnar och för uppvärmning av fabriken. Den sista delen gasol ska nu ersättas med DME producerad från biomassa i ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå Energi, Ö-vik Energi och Volvo Lastvagnar, uppger företaget.

Kylning av fabriken sker med hjälp av en underjordisk isälv som rinner i närheten av Umeälven och Volvo. Vattnet från älven pumpas in i fabrikens ledningssystem och används i de interna kylsystemen. Den största förbrukningen av kylvatten står avfuktningen av den luft som förs in i lackeringsboxarna i fabrikens måleri, enligt Volvo LV.

I måleriet har förbättringar lett till minkskade utsläpp av lösningsmedel till luft. Utsläppen uppges ligga under tio gram per kvadratmeter hyttyta vilket kan jämföras med EU:s gränsvärde på 55 gram per kvadratmeter.
– Nu är vi världens renaste måleri när det gäller utsläpp av lösningsmedel till luft och har ambitionen att vara så även i framtiden”, säger Anders Olausson platschef vid Volvo Lastvagnar, Umeå, i ett pressmeddelande.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

KoldioxidVolvo

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.