Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så bygger du din trovärdighet

Publicerad: 18 september 2012, 13:00

Det räcker inte att göra sig hörd för att få igenom sina idéer. Skapa trovärdighet och ett rykte om dig själv – då lyssnar folk direkt, säger kommunikationskonsulten och ingenjören Andrew Hennigan.


Veckomötet med chefen och kollegerna. Det ypperliga tillfället att sälja in idén du tänkt på länge och som alla borde nappa på. Men när ordet blir ditt vet du inte riktigt vad du ska säga eller hur du ska få fram ditt budskap – ett scenario många känner igen. Däremot finns det förebyggande sätt att jobba på som ger god hjälp på vägen.

– För att få folk att lyssna direkt och få gehör för dina idéer är det viktigt att skapa trovärdighet och ett rykte om dig själv. Det kan du skapa på flera sätt. Häng med, håll dig uppdaterad och använd relevanta prylar och verktyg innan andra personer gör det, tipsar Andrew Hennigan.

Även om du vet allt om det senaste gäller det också att andra får reda på att du har kunskapen. Dela därför med dig av det du vet och var generös, men tänk på att det ska vara relevant information, undvik skämt och roliga bilder.

När du lyckats skapa ett rykte om dig själv gäller det att förbereda strategin inför mötet. Jobba i god tid på din trovärdighet. Du måste inte vara expert utan det räcker med att du är den mest aktiva inom ditt område i gruppen.

– Prata med folk före mötet och få dem att vänja sig vid din idé. Många behöver tid till att reflektera innan de tar in något nytt, så sök stöd i andra. Om någon tycker om förslaget är det bra, om inte kan du öva dig på att bemöta det som ifrågasätts med starka argument.

Därefter kan det vara dags att välja en vän eller kollega som du har förtroende för så att du kan öva din ”pitch”. Dra sedan din presentation för en mer kritisk person och finslipa det ännu mer.

– Genom att prata om din idé före mötet kan du få medhåll när det väl är dags för presentationen inför arbetsgruppen. Då nickar de och förstärker det du säger.

A och O för att lyckas i karriären är också att alltid ha ett mål med varje möte. Vet du alltid vad du vill få ut av det, även om det är lite, är sannolikheten att uppnå målet större.

– Att ha ett eget syfte med mötet ger dig en fördel, för många går in utan en tanke. Har du exempelvis tio idéer kring hur ni skulle kunna göra något, framför dem. Sannolikheten är stor att de andra tycker att i alla fall fem av dem kan vara något, konstaterar Andrew Hennigan.

Rebecka Guzmán

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News