Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så dödar man en bra produkt

Publicerad: 24 Mars 2009, 05:19

Usel marknadsföring kan betyda döden för en i grunden livsduglig produkt. Några stora programleverantörer har specialiserat sig på detta.


En gång för länge, länge sedan, förra tisdagen, fanns det en bra produkt. Alla vi som jobbade med den ansåg att den var revolutionerande och att den slog allt annat på marknaden. Genom dålig hantering av olika ägare och värdelös marknadsföring föll produkten, trots sina fördelar snart bort ur det allmänna medvetandet och ersattes av sämre produkter.

Året var 1988 och jag jobbade på Document System AB i Sollentuna med programöversättningar. Vi fick ett uppdrag att titta på och översätta en ny, fantastisk produkt till svenska, en produkt som skulle revolutionera texthantering på datorer. Idén var datoriserad textlayout, desktop publishing, som det senare kom att kallas. Det var början på WYSIWYG.

Ventura började som ett MS-DOS-program, hade sin storhetstid när det kördes under GEM och började sedan kräftgången som Windowsprogram.

Xerox var föregångare

Xerox Ventura Publisher var ett layoutsystem för textproduktion i industriell skala (industry strengtth). Grupparbete över nätverk var knappast påtänkt då eftersom lokala nät var tämligen sällsynta, men Ventura var förberett för just detta.

En av grundprinciperna var idén med mallar (style sheets) som var helt ny. Förmågan att lagra olika projektfiler i olika delade kataloger gjorde att flera personer samtidigt kunde ägna sig åt de olika stegen i publiceringen. Mallarna kunde utvecklas av en tredje part med rätt erfarenhet och logotyper och andra grafiska element kunde komma från något annat ställe. Ett nytänkande som var långt före sin tid.

Ventura var dessutom blixtsnabbt på 286-processor i och med att man gick förbi Windows, som då som nu, var rena klistret, och körde ett annat fönstersystem kallat GEM, som sorgligt nog försvann efter ett par år. Det är svårt att förstå idag att ett så kapabelt program kunde köras på MS-DOS 2.1 med bara 512 kB minne. Idag har vi 4000 gånger så mycket RAM och 10000 gånger så stora diskar och allsköns superteknik i maskinerna, och ändå får man vänta på maskinen tills det möglar i håret.

Det var Xerox som ägde Ventura då och jag jobbade nära tillsammans med deras programvaruavdelning när jag översatte hela programmet. Det tog en vecka, hemma, förskansad nere i källaren, inlåst på bullar och te. Vi översatte också hela den 600-sidiga handboken och layoutade denna i sagda program.

I samma veva dök en ny layoutprodukt upp på marknaden och vi höll på att garva läppen av oss när vi såg den: Aldus Page Maker.

Ventura Software tar över

Men som Xerox knappt var förmögna att marknadsföra något alls, släppte de snabbt produkten och företaget Ventura Software tog över. Det var ett gäng hängivna utevcklare som slutade på Xerox och ville ägna sig enbart åt utveckling av Ventura.

Xerox PARC måste vara ett av de kreativaste ställena på jorden. PARC tog fram Ethernet, det grafiska gränssnittet med ikoner, musen och de hittade på den första helgrafiska arbetsstationerna (Big Ben) och vad blev det av det? För Xerox del rann det ut i sanden. Associerar vi över huvud taget något av detta med Xerox idag?

Jag läste vid den tiden en mycket intressant artikel i Scientific American om internationell e-post skriven av en Xerox-forskare, som bland annat tog upp hur man skulle blanda flera språk på samma rad i ett e-brev. Det var i slutet av 80-talet när vi satt med MS-DOS och Internet inte var påtänkt. Xerox PARC hade tänkt längre och kommit fram till att e-post aldrig skulle bli helt global om man inte kunde använda alla skriftspråk, höger-till-vänster, vänster-till-höger och uppifrån-och-ned i samma mail. Xerox hade ett eget världsomspännande nät redan då och hade erfarenheten. Vad blev det av detta? För Xerox del, platt intet.

Corel tar över

I konkurrensen från bättre marknadsförda system som Page Maker och Frame Maker orkade Ventura Software inte längre och i den allmänna uppköpsyran köpte Corel Corporation upp Ventura. Nu skulle det bli drivning av. Corels Corel DRAW var då och är fortfarande det bästa vektorritprogrammet (Jag hör morret från Adobe-folket. Låt bli!) och marknadsföringspengarna rullade i Sverige. Corel höll pressmöten och var med på mässor. Sen somnade det av. Corel fick ekonomiska problem, kanske för att man satsade för mycket på ett udda videokonferenssystem.

Nu är Corel någorlunda tillbaka på banan igen. DRAW har hunnit till version 14. Deras Photoshopkonkurrent, faktiskt den enda verkliga konkurrenten till Photoshop, är i samma stadium. Ventura lämnades kvar i version 10. Frågar man Corels marknadsfolk, råder locket på och stora tystnaden om Venturas utveckling.

Ventura Publisher hann bli imponerande avancerat innan det hanmade i limbo. Klicka på bilden får du se. Jag har lagt upp lite diverse godis.

Under tiden har Page Maker hunnit läggas ned, tillsammans med Aldus, och Adobe har ersatt den med InDesign. Quark Express dök upp och men för åtminstone en tynande tillvaro. Frame Maker finns kvar som de ultraprofessionellas val för högteknologisk layout i industriversion. Den senare baseras väldigt mycket på Venturas principer.

Inga kvalitetskrav numera

Det var förr det fanns kvalitetskrav på textlayout. Det var förr man ville att en text skulle vara vacker, formskön och balanserad. Idag kan vem som helst layouta i till exempel Word och världen har blivit en konstart fattigare. Text kan se ut hur som helst, sned och vind, fjorton olika textstorlekar, sju teckensnitt, eller för det mesta bara den enda, fula Arial. Interna memon på företag är exempel på texter vars layout nästan ger mig hjärtstopp. Vissa människor borde förbjudas använda layout för att inte orsaka psykologiska skador hos läsarna.

Resultatet har blivit som allt annat idag. ”Strunt i det, det går ju att förstå ändå”.

Ta bara det här med änkor och horungar, små bitar av text som blivit kvar på en sida fast de borde ha hört till förra eller nästa sida för att det ska se snyggt ut. Idag är det legio att man stavar av även sista ordet i en spalt eller sista ordet på en sida. Det är väldigt fult och svårläst och jag vill minnas att jag tjatade in en kontroll i Ventura 3 där man kunde förhindra avstavning i slutet av spalter och sidor. Horungekontroll fanns det redan förut.

När dammet lagt sig är buggarna kvar

Nu, år 2009 fick jag återknyta bekantskapen med Ventura i form av Ventura 10 och efter att ha brottats lite med några nya grejor i gränssnittet infann sig den där gamla känslan av: ”Javisstja, det är så det ska vara när jobbet flyter riktigt lätt. Allting layoutar sig själv”.

Många av de gamla buggarna från Ventura 2 från 1988 finns kvar i sin ursprungsform, nu, 21 år senare. Till exempel problemet med att alla länkade bilder far iväg och lägger sig på en massa nya sidor i slutet av publikationen om man byter ut den tillhörande textfilen (och nej, det handlar inte om bortkomna ankare). Nya buggar har tillkommit som är så allvarliga att man betvivlar att utvecklarna har tänkt sig att sälja produkten över huvud taget, som att de där nya sidorna i slutet av publikationen också fylls med tomma vita ogenomskinliga ramar som inte går att markera och ta bort med mindre än att man suddar bort hela sidan (naturligtvis utan att veta vad som finns på den).

Det är tråkigt när dålig planering ska få ta död på en i övrigt utmärkt produktidé. Förmodligen finns Ventura Publisher tillgänglig för en billig peng om någon skulle vilja satsa på att videutveckla ett riktigt layoutprogram.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.