Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så enkelt kan industrin bli grönare

Publicerad: 24 Mars 2015, 11:45

Färre industriföretag skulle bryta mot miljölagstiftningen och fler skulle övergå till renare teknik om myndigheter som ansvarar för miljötillsyn riktar sina insatser mot de företag som använder mest miljöskadlig teknik.


Ämnen i artikeln:

EkonomiIndustri

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 24 mars.

Det här visar en avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som genomförts med stöd från Sidas miljöekonomiska kapacitetsuppbyggnadsprogram.

– Alla människor lider av luftföroreningar och global klimatförändring och därför har våra forskningsresultat betydelse för alla. Men särskilt intressanta är de för myndigheter som ansvarar för miljötillsyn av industriföretag, säger Xiao-Bing Zhang, som i sin doktorsavhandling i miljöekonomi analyserat mänskligt samarbete med betydelse för klimatet.

Han har framför allt studerat så kallade miljöekonomiska paradoxer. En sådan paradox är att företag faktiskt anpassar sig till miljölagstiftningen trots att det förekommer jämförelsevis lite kontroller från samhällets sida.

– Man skulle kunnat tänka sig att företag som redan valt att införa renare teknik tar ett större miljöansvar, och att det därför skulle löna sig bättre att fokusera miljötillsynen på den gruppen företag för att få en större andel av samtliga företag att följa miljölagarna. Men våra resultat visar tvärtom att det samhällsekonomiskt mest lönsamma är att koncentrera miljötillsynen till de företag som använder mest miljöskadlig teknik, säger Xiao-Bing Zhang, som nu ska tillämpa sina resultat genom studier av industriföretag i Peking.

Ladda ner avhandlingen Cooperation and paradoxes in climate economics (pdf)

Ola Söderlund

Ämnen i artikeln:

EkonomiIndustri

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.