Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så får du igång produktiviteten efter ledigheten

Publicerad: 7 januari 2014, 05:12

Nu drar jobbet igång igen efter jul och nyår då många varit lediga. Här är tipsen som hjälper dig komma igång och vara produktiv direkt.


Att komma igång efter en ledighet är inte alltid det lättaste, och är man lite seg i starten är det lätt att arbetsuppgifterna snabbt blir många och mejlkorgen fylls på i alltför rask takt.

Inc.com har satt ihop sex tips som hjälper dig bli mer produktiv och gör det lättare att vara organiserad när arbetsbelastningen ökar.

1. Sätt realistiska mål och håll fokus på dem

Inför det nya året är det alltid en bra idé att sätta nya mål för vad du vill uppnå karriärmässigt. För att nå dina mål måste du hålla fokus på dem under en lång tid, sätt realistiska och inspirerande mål som du kan jobba mot dagligen.

2. Skaffa en kalender och bär den med dig

Oavsett om du har en traditionell almanacka, en app eller någon annan variant av kalender, se till att du har tillgång till den jämt och använd den. Att försöka hålla koll på dina aktiviteter genom att skriva ner dem på lappar är sällan ett bra sätt att bli organiserad, speciellt när att göra-listan börjar bli allt längre.

3. Prioritera bland uppgifter varje dag

Ta en kvart i början på arbetsdagen och prioritera vilka av dagens uppgifter som ska klaras av och använd din kalender för att bestämma hur mycket tid du ska lägga på de olika uppgifterna.

4. Prioritera dina prioriteringar

Ta tag i dina viktigaste arbetsuppgifter först och de minst viktiga sist. Detta låter som en självklarhet, men ofta kommer vi på oss själva med att göra enkla och snabbavklarade uppgifter bara för att få bocka av dem från listan, istället för att ta tag i de jobbigare men desto viktigare uppgifterna. Gör en kopp kaffe och en paus för att samla styrka och ta sedan tag i det som behövs göras.

5. Ta tag i de små sakerna i slutet av dagen

Ta en kvart innan du går hem och knyt ihop de små säckarna som har stått öppna under dagen – svara på mejl, stäm av med dina kollegor och ring samtal som fått vänta. Spara allt viktigt arbete som du gjort under dagen, och rensa ut sådant du inte behöver ha kvar. Till sist, ta en snabbkoll på morgondagens aktiviteter.

6. Rensa upp på din plats

Det är svårt att vara organiserad själv om ditt skrivbord (både det fysiska och det digitala) ser ut som en enda röra. Ta några minuter i slutet av arbetsveckan och få ordning på filer och papper, organisera dem i mappar och fack där du låter hittar dem igen. Om du har organiserat dina saker slipper du spendera tid och energi på att leta fram dem när de väl behövs.

Sebastian Ryde

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.