Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Så försöker USA bromsa förhandlingarna

Publicerad: 16 December 2009, 15:18

Kritiken mot USA och dess klimatförhandlare hårdnar. – Obama och Clinton måste visa en helt annan attityd då de anländer, säger WWF:s globala president Jim Leape.


Ämnen i artikeln:

Cop 15

USA:s klimatförhandlare får nu kritik för att blockera förhandlingarna genom att ta upp juridiska hårklyverier och teknikaliteter i absurdum. De NGO:er som bevakar förhandlingarna på plats uppskattar att förhandlingarna förlorat 10-tals timmar tack vare USA:s förhandlingsmetodik.

Greenpeace menar att USA:s agerande är skrattretande, om det inte vore för allvaret i frågan.
– USA, världens rikaste land med det största historiska utsläppet av växthusgaser håller förhandlingarna som gisslan. Om Obama inte sätter upp nya mål och långsiktig finansiering den här veckan kommar han bli en ledare ihågkommen för att ha kollapsat förhandlingarna i Köpenhamn och på så sätt skapat ett klimatkaos, säger  Damon Moglen från amerikanska Greenpeace.

Också
Världsnaturfonden WWF är ytterst kritiska till USA:s agerande.
– De amerikanska förhandlarna har de senaste dagarna gått in i juridiska hårklyverier och tekniska småfrågor vilket bromsat förhandlingarn avsevärt. När Clinton och president Obama anländer så måste de definitivt lyfta nivån på förhandlingarna från USA:s sida, säger WWF:s globala chef Jim Leape.
Han menar att USA har ett ansvar till världen att försöka engagera alla länder till en multilateral diskussion vars målsikting är ett ambitiöst avtal där alla tar sitt ansvar.
– Än så länge har vi inte sett något av detta från de amerikanska förhandlarna. Nu vilar hoppet på Clinton och Obama, säger han.

Se Jim Leapes uttalande på Cop 15 här:

Har du problem med ljudet? Pröva att trycka på paus för att få bort eventuell "eko-effekt".

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se


Ämnen i artikeln:

Cop 15

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.