Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så förvandlas uttjänta däck till värdefulla råvaror

Publicerad: 11 April 2012, 07:14

Med hjälp av pyrolysteknik förvandlar Scandinavian Enviro Systems uttjänta däck till eftertraktade råvaror. Nu bygger företaget sin första fullskaliga fabrik.


Ämnen i artikeln:

CleantechÅtervinningGreentechSvensk Miljöteknik

Gamla uttjänta däck har länge varit ett stort miljöproblem. Eftersom de är gjorda för att hålla mot värme, kyla och förslitning så är de svåra att bryta ner och återvinna. Traditionella återvinningstekniker är såväl energikrävande som ineffektiva, vilket innebär att det har varit svårt att få återvinningen lönsam.

– Ofta samlas däcken bara i enorma högar, som dessutom är lättantändliga. Det finns flera exempel där tiotals miljoner däck har fattat eld och sedan brunnit i flera år. I utvecklingsländer ligger däcken lite överallt, och utgör ett hälsoproblem eftersom till exempel råttor och malariamyggor trivs i de varma däcken, berättar Ola Ekman, vd på det svenska bolaget Scandinavian Enviro Systems (SES).

För att råda bot på problemet så har SES utvecklat en speciell metod för att förvandla gamla däck till värdefulla råvaror. Den bygger på samma teknik som användes i kolmilor, nämligen att materialet brys ned i en syrefri miljö.

– Vi använder pyrolysteknik, vilket är termisk nedbrytning av organiskt material utan syretillförsel. Det är i sig inget nytt, men det gäller att kunna kontrollera processen, och se till så att det blir både miljövänligt och lönsamt.

Det har SES lyckats med så pass väl att man i juni kommer att öppna en fullskalig fabrik för däckåtervinning i Mellerud.

– Till en början kommer vi att ha en årlig kapacitet på 10 000 ton däck, men så småningom ska den utökas till 30 000 ton, berättar Ola Ekman.

Ola Ekman, vd på Scandinavian Enviro Systems.

Han beskriver processen som att ”baka bullar baklänges” – du stoppar in en bulle i ugnen, och ut kommer det väl avskilda ingredienser. Fast i SES fall är bullen ett däck, och slutprodukterna kol, stål, olja och gas.

– Det är det som är den stora skillnaden mot konkurrenternas tekniker. När de får ut kimrök och kol av sämre kvalitet så får vi ut högkvalitativa produkter som går lätt att sälja.

Däckåtervinningen sker genom avancerad pyrolysteknik.

Ofta är problemet att man värmer upp kärlen utifrån, vilket leder till att innehållet bränns på sidorna och inte blir klart i mitten. SES teknik bygger istället på att man värmer upp kärlet inifrån.

– Man blåser gas genom däck som är inneslutna i kärl utan syretillförsel. Processen leder till att en del av komponenterna förångas, medan andra behåller sin fasta form. Gasen återanvänds direkt i processen, eller blir till olja efter kondensering av olika slag.

Intresset för SES teknik är enormt, och 60 olika länder har redan visat sitt intresse.

– För några år sedan sa folk att det vi nu gör är omöjligt. Men vi har visat i pilotanläggningar att det faktiskt fungerar och är lönsamt.

Just nu ligger bolaget i förhandlingar för att exportera tekniken till främst USA och andra länder i Europa. Men målet är att sprida tekniken i hela världen.

– Det som alla väntar på nu är öppnandet av vår fabrik. Det är jätteviktigt för oss att visa att tekniken verkligen fungerar. När det handlar om kemi så vill man oftast försäkra sig om att det processerna fungerar lika bra i full skala.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.