Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så gör du snabbare karriär med eget varumärke

Publicerad: 17 November 2010, 11:09

Med ett starkt personligt varumärke blir du mer intressant på arbetsmarknaden och får möjlighet att skapa den karriär du alltid drömt om. Här förklarar kommunikationsexperterna hur du gör för att lyckas.


Ett varumärke är ett namn och de värden omgivningen förknippar med namnet, oavsett om det handlar om ett företag eller en produkt.

Ett personligt varumärke, däremot, är det andra säger om dig när du lämnar rummet – det förtydligar helt enkelt vad du står för och vad du vill ha sagt.

– För att bygga upp ett personligt varumärke måste du först tänka efter vad du vill uppnå och vad du vill förmedla. Det är också viktigt att se på hur man uttrycker saker och vad man har för klädstil, säger Marie Sammeli, vd på konsultföretaget Appareo, som arbetar med marknadsföring och profilering av personer.

Ett sätt att få svar på dessa frågor kan vara att prata med personer runt omkring om hur de uppfattar dig. Du kan be om feedback från en kollega, till exempel efter ett möte eller en presentation, om vad du gjorde bra och vad som var mindre bra.

En annan väg är att be en vän att beskriva dig i några få ord, tipsar hon. Däremot handlar det inte om att jobba på sina dåliga sidor, utan framför allt om att förstärka de goda sidorna.

För att ett varumärke ska vara hållbart är det ett absolut måste att det är autentiskt, det vill säga äkta och ärligt, hävdar kommunikationsexperten Isabel Runebjörk, som bland annat skrivit en bok om att bygga personliga varumärken.

– I grunden handlar det om förtroende, först när du är tydlig med vad du står för kan man skapa långsiktigt förtroende, vilket i sin tur ger ökat handlingsutrymme. Om det däremot visar sig att varumärket är grundat på falska förespeglingar – att du har sagt ett och gjort ett annat – tar varumärket verkligen skada.

Det finns ett antal företagsledningar som visat sig inte ha gjort det de påstått eller haft sin egen vinning snarare än företagets nästa som drivkraft. Det har inte bara solkat personliga varumärken utan också hela organisationer, enligt Isabel Runebjörk.

– Se därför till att du lovar det du kan och vill hålla, och att du grundar ditt varumärke på en genuin vilja att bidra till din omvärld, understryker hon.

Genom ett starkt personligt varumärke får du både en intressantare och en tydligare profil på arbetsmarknaden. Det kan också vara en fördel under anställningsintervjuer att veta vad man vill förmedla och vad man står för med tanke på den korta tid man har på sig. När du är tydlig mot dig själv och andra med vad du står för är förutsättningarna för att få den karriär du vill ha betydligt bättre, oavsett om det handlar om innehåll, position eller lön.

Men ett starkt personligt varumärke är inte något man bygger upp en gång för alla, utan något som måste jobbas på kontinuerligt. Därför är det viktigt att lägga tid på det, anser Marie Sammeli.

– Mycket handlar om förberedelse, att du tänker igenom vad du vill förmedla inför varje tillfälle. Däremot kan andra inte ta in hur många budskap som helst, därför måste man välja det som är viktigast för en själv.

Rebecka Guzmán

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.