Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så gör kemijätten sina produkter grönare

Publicerad: 4 mars 2015, 12:24

Nytt verktyg genomskådar sortimentet.


Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt
Idag
den 4 mars.

Tyska kemiföretaget BASF har kartlagt hela sitt produktsortiment för att urskilja hållbara lösningar. Slutsatsen är att cirka 14 000 produkter, drygt 23 procent av sortimentet, på något sätt bidrar till en hållbar utveckling.

Ungefär 74 procent av produkterna håller måttet i någon mån medan tre procent står för en sämre miljöprestanda. Den första gruppen, som företaget kallar "acceleratorer", är redan i dag en central del av verksamheten, berättar Florian Feigs från BASF.

– Acceleratorerna har gått bättre än snittet i företagets portfölj de två senaste åren. Det är en tydlig signal till den finansiella marknaden att hållbarhet och robust affärsutveckling går hand i hand, säger Florian Feigs på konferensen Sustainability Business day.

Lönsamheten är helt enkelt högre i denna produktgrupp, säger Florian Feigs. När styrelsen frågade hur mycket det kostade att utveckla acceleratorerna kunde projektgruppen svara att det lönar sig redan i dag och att de bidrar till robusta, långsiktiga affärer.

Nyckeln till framgång är enligt honom samarbetet mellan alla 1 500 inblandade i evalueringsprocessen från F&U, produktsäkerhet och Marknad & Försäljning.

Men det tar tid att ställa om produktionen och byta ut miljösämre produkter i sortimentet. BASF:s huvudsyssla är fortfarande att sälja baskemikalier som utvecklats under ett halvt sekel och som drar in stora pengar till verksamheten.

– Det går inte att ersätta den affären på kort tid. Det skulle ruinera vårt företag, säger Florian Feigs.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.