Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så grönmålar du ditt företag

Publicerad: 7 April 2010, 08:31

Det finns flera klassiska knep för att få företaget att verka grönare än det faktiskt är. Här är hela listan.


Ämnen i artikeln:

AffärerGreenwash

Det är Miljöförbundet Jordens Vänner som nu släpper rapporten "Greenwash – grönmålning av svarta miljösamveten". I rapporten har man bland annat listat ett antal klassiska grönmålningsknep:

Klassiska grönmålningsknep – hela listan:

- Falska miljö- och rättvisemärken. Om man inte lyckas certifiera en produkt kan man alltid rita ett eget fint märke som ser trovärdigt ut och låter bra.

- Färg och form. Om du har en smutsig produkt kan du alltid klä den i fina färger och suggestiva foton och illustrationer av natur, växter och djur. Ett konkret exempel är förstås då Shell visar hur blommor och blad kommer ut ur ett avgasrör.
- Produkt- och förpackningsdesign. Varför inte låta hela produkten eller förpackningen signalera miljöanpassning. Ett datachassi i trä är ett exempel.

- Bäst i sämsta klassen. Hur bra man är beror förstås på vem man jämför sig med. Exempel här är den "gröna" SUV:en Lexus RX400h som marknadsfördes med de klastchiga orden "high performance, low emissions, zero guilt".

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

AffärerGreenwash

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.