Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så hållbara är börsbolagen

Publicerad: 20 November 2018, 05:01

I en unik granskning rankas 109 börsbolags hållbarhetsarbete. Aktuell Hållbarhet har tillsammans med Dagens Industri och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet kartlagt företagens styrkor och svagheter.


Klimat, miljö, mänskliga rättigheter och arbetsmiljö är områden som många svenska bolag i den nya rankningen hanterar bra. Ett område som tycks vara utmanande för bolagen är dock att integrera FN:s hållbara utvecklingsmål, Agenda 2030, i affärsstrategier och riktlinjer. Det framgår av den nya stora hållbarhetsrankning som Aktuell Hållbarhet gjort i samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och Dagens industri.
– Vår ambition är inte bara att ranka hur företagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Vi vill gå bakom kommunikationen och se hur effektivt bolagens hållbarhetsarbete faktiskt är. Därför har vi gett företagen möjligheten att berätta hur deras arbetsprocesser ser ut bakom kulisserna, säger Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet och den som haft det yttersta ansvaret att ta fram kriterier och arbetsprocesser för rankningen.

Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet. Foto: Lunds universitet

Rankningen visar att de svenska bolagens hållbarhets-arbete har hög förbättringspotential. Av de 88 poäng som var möjliga att uppnå lyckades det bästa bolaget ta hem 61 poäng.
– Vi har inte förväntat oss att något bolag ska kunna kamma hem full pott. Vi har utvecklat rankningen och dess parametrar för att pusha företagen framåt. Vi vill inte peka finger, vi vill lyfta goda exempel, säger Susanne Arvidsson.
En intressant slutsats som kan dras av undersökningen är att det är de största bolagen som placerar sig i toppen av rankningen. En annan slutsats är att poängen inte skiljer sig nämnvärt mellan de granskade industrikategorierna Kapitalvaror, Konsumtionsvaror och Material. Däremot skiljer poängen stort mellan bolagen i toppen och botten av rankningen.
– Rankningen bygger till viss del på bolagens självskattning. Det är intressant att bolagen generellt är väldigt ärliga och ödmjuka i hur de upplever utmaningarna med att utveckla ett systematiskt hållbarhetsarbete, säger Susanne Arvidsson.
Den rankning som nu gjorts ska enligt Susanne Arvidsson ses som ett första försök. Hon säger att processen och kriterierna kontinuerligt ska utvecklas och i detta arbete är feedback från olika håll både viktigt och önskvärt.
– För mig som forskat om det här i över 20 år är det otroligt stimulerande att se hur intresset för bolagens hållbarhetsarbete växt, inte minst från finans-marknaderna där behovet av den här typen av information vuxit enormt under de senaste åren. Nu måste bolagen utveckla en värderelevant och tillförlitlig information som tydligt visar hur de presterar inom hållbarhetsområdet.

Se rankningen över bolagen inom gruppen Kapitalvaror

Se rankningen över bolagen inom gruppen Konsumtionsvaror  

Se rankningen över bolagen inom gruppen Material

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.