Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så här lite bryr sig svenska politiker om flygutsläppen

Publicerad: 3 Februari 2012, 10:28

Flygpassagerarna räknas öka med fem procent varje år de närmaste 20 åren. Under samma tid kommer flyget att bli en större koldioxidkälla än biltrafiken.


Ämnen i artikeln:

FlygKoldioxidutsläpp

Bara Vänster- och Miljöpartiet vill införa nationella skatter på flyg, till skillnad från alla andra partier. Samtidigt stödjer 62 procent av det svenska folket en sådan skatt. Trots att folkpartiet tagit ställning emot en flygskatt, säger deras miljöpolitiska talesman Anita Brodén till DN:
‒ Flyget har haft en gräddfil men måste också vara med och bära sina kostnader framöver. Det är en liberal princip att den som smutsar ner ska betala.

Flyget är idag en av de snabbast ökande utsläppskällorna. Antalet flygpassagerare beräknas öka med fem procent varje år under de närmaste 20 åren, och om bara tio år kan flyget gått om biltrafiken angående koldioxidutsläpp, skriver DN.
De effektiviseringar som flyget gör motsvarar cirka 1,5 procent av utsläppen, så flyget räknas ändå bidra med en nettoökning på omkring 3 procent per år.
‒ Det absolut enklaste och effektivaste sättet att minska flygandet är att göra det så dyrt att allt fler helt enkelt slutar, säger Stefan Gössling, professor och turismforskare vid Lunds universitet till DN.

Den historiska förklaringen till varför flyget är befriat från både skatt och moms, är att en konvention från 1944 förbjuder alla hinder för internationell flygtrafik. Om en koldioxidskatt skulle införas på flyget med lika stor skattesats som för bilisterna, skulle en thailandsresa kosta 2 500 kronor mer.
Av riksdagens partier vill inte Moderaterna, Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna driva frågan för en internationell koldioxidskatt på flyg. Däremot kan Moderaterna och Sverigedemokraterna tänka sig en skatt ifall en internationell överenskommelse blir till, skriver DN.

Antal passagerare i flygtrafiken:
Inrikes
2001: 7,8 miljoner
2011: 7,0 miljoner
Alltså en minskning med 10 procent.

Utrikes
2001: 16,4 miljoner
2011: 23,1 miljoner
Alltså en ökning med 40 procent.

Totalt
2001: 24,3 miljoner
2011: 30,1 miljoner
Alltså en ökning med 24 procent.
Källa: DN

Jesper Gunnarsson

Ämnen i artikeln:

FlygKoldioxidutsläpp

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.