Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så kan biologi lyfta ledarskapet

Publicerad: 27 mars 2010, 09:45

Thomas Lundqvist slår ett slag för det biologiska ledarskapet. Ett ledarskap som utgår från våra medfödda beteenden och behov.


Det biologiska ledarskapet. Det låter som en managementfloskel. Men mannen bakom begreppet, Thomas Lundqvist, hävdar bestämt att det handlar om motsatsen.
– Det biogiska ledarskapet handlar om att ta hänsyn till människans medfödda egenskaper och sätt att fungera. Managementfloskler brukar gå tvärsemot våra naturliga beteenden och våra grundläggande behov, säger han.

Thomas Lundqvist har skrivit en bok som heter just Det biologiska ledarskapet. Han är civilekonom i botten men reser nu runt och föreläser om bland annat hur organisationer kan bli effektivare genom att cheferna och andra lär känna en del av den "mjukvara" som varje människa föds med.

Ett exempel är vår oförmåga att ta till oss nya kunskaper.
– I snitt kommer vi bara ihåg en procent av ny information efter en vecka. Och det vet vi ju i pedagogiska sammanhang. Att barn måste repetera multiplikationstabellen innan den sitter. Men som vuxna blir vi otåliga och tänker irriterat att ‘men han fick ju den här informationen, måste jag säga till honom igen?’.

Ett annat exempel är att människor hela tiden söker efter avvikelser, vilket kan leda till onödiga tillsägelser när exempelvis någon som alltid kommer i tid någon gång försover sig Och det leder till onödig friktion.

Varför behövs det här?
– Vi tänker ofta logiskt och rationellt i vårt ledarskap och så glömmer vi lätt bort att människor inte är så logiska och rationella som vi vill tro. Vi måste också få med oss den känslomässiga delen för att kunna få med oss personerna i organisationen, säger han och understryker att det här är inget nytt utan snarare en återgång till gamla kunskaper kring ledarskap.

Henrik Rådmark

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.