Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så kan dataspel få familjer att spara el

Publicerad: 17 Oktober 2014, 11:00

Ny doktorsavhandling från Handelshögskolan i Stockholm.


Dataspel som är utformade som läromedel kan påverka spelarens attityder och inställningar, det visar tidigare forskning. En ny doktorsavhandling från Handelshögskolan i Stockholm, av Mattias Svahn, visar vad själva påverkansprocesserna är.

I sin avhandling utgår han från frågan hur familjer kan fås att spara elektricitet. I ett pressmeddelande går att läsa om slutsatsen, nämligen att ”spel som drar in även andra personer än spelaren och skapar en lek med både frivilligt och ofrivilligt deltagande spelare, är ett kraftfullt verktyg för att få familjer att spara elektricitet”.

− Det här visar hur dataspel med relativt enkla, men kreativt avancerade designgrepp kan komma till användning i kommunikationsstrategiskt besvärliga situationer, eftersom spel får människor att skrida till handling i större utsträckning än vanligare reklammedier, säger Mattias Svahn.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.