Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 18 maj 2012, 05:57
Bilindustrin använder tackjärn från Brasilien vilket bidrar till avskogning av Amazonas och slavarbete, rapporterar Greenpeace.
Bilindustrins materialanvändning från Brasilien driver illegal trädavverkning och slavarbete i Amazonas. Det hävdar Greenpeace i en ny rapport som man släpper inför toppmätet Rio+20.
Brasilien är en stor producent av tackjärn, en viktig råvara i biltillverkning. Den Brasilianska produktionen kräver enorma mängder träkol – och en stor del av kolet kommer från illegal avverkning i Amazonas som hanteras av arbetare som lever under slavliknande former.
I sin rapport har Greenpeace använt tulldata och kopplat åtta internationella företag till de två stora exportörerna av tackjärn i Brasilien – Viena och Sidepar. Dessa två järnexportörer är enligt Greenpeace bevisligen kopplade genom underleverantörer till den illegala träkolsindustrin i landet.
I rapporten berättas att Ford, General Motors, BMW, Mercedes och Nissan köper stål från stålverket Severstal i Mississippi – som i sin tur köper sitt tackjärn från Viena och Sidepar. John Deere och ThyssonKrupp kopplas till den smutsiga handeln genom att de köper material från metallmäklaren National Material Trading som handlar sitt tackjärn från Viena.
– Genom att köpa det här stålet så hjälper de här välkända varumärkena till att förstöra Amazonas, säger den Brasilianska Greenpeacechefen Paulo Adario i ett uttalande.
Trots att man känt till bilbranschens koppling till den smutsiga träkolshandlen i Amazonas sedan 2006, då Bloomberg gjorde ett stort avslöjande, och trots att stora biltillverkare som GM och BMW lovat bättring har inga förbättringar skett, enligt rapporten.
Jon Röhne