Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så kan försäljningen av ekologiskt öka

Publicerad: 6 Februari 2012, 10:01

I Norge har prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella varor minskat. De butiker som sänkt priset upplever en ökad försäljning, visar en undersökning.


Det är organisationen Oikos som gjort en undersökning av prisskillnaderna mellan ekologiska och konventionella varor i Norge. Oikos har testat prisnivåerna på ekologiska varor i olika matbutiker i Oslo, och konstaterat att ekovarorna blivit billigare. Det skriver tidnignen Nationen.no.

Oiko rapporterar också att de butiker som sänkt priserna upplevt en ökad försäljning.
– Våra prissänkningar på ekologiska livsmedel har gett en försäljningstillväxt på över 35 procent i Oslo, säger Lars Kristian Lindberg på lågpriskedjan Rema 1000 till Nationen.no.

Enligt Oiko fanns det emellertid livsmedelskedjor som fortfarande hade betydligt högre pris på ekovaror – bland dem fanns Coop Prix, Cooop Mega, Ica och Meny – vissa varor var uppemot 70 procent dyrare än de konventionella alternativen.

Hos de handlare som hade sänkte priserna fanns det ibland till och med ekovaror som var billigare än de konventionella alternativen. Lågpriskedjorna Rema 1000 och Kiwi hade till exempel både ekologiska äpplen och potatis som var billigare än de konventionella.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.