Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så kan godstågen bli effektivare

Publicerad: 14 augusti 2013, 07:24

Godstrafiken på svenska järnvägar kan öka radikalt, säger KTH-forskare som bland annat föreslår två kilometer långa tåg.


Längre tåg, högre hastighet och tyngre lastade vagnar är de tre viktigaste förslagen i en forskningsrapport från Järnvägsgruppen vid Stockholms tekniska högskola KTH. Rapporten visar enligt Ny teknik att mängden gods som transpoteras på järnväg har goda möjligheter att växa, trots att godstågen i dag får allt mindre utrymme på spåren i takt med att persontrafiken ökar.
– Längre godståg är mest effektivt, men vi föreslår även högre hastigheter och större axellast, säger forskaren Oskar Fröidh på KTH till tidningen.

Forskarna bakom rapporten vill se två kilometer långa godståg på Sveriges järnvägar. I dag är svenska godståg oftast inte längre än 630 meter, men i USA finns trekilometerståg och på nittiotalet gjorde SJ försök med att koppla ihop två 750-meterståg.
– Det är samma princip vi föreslår i dag, men vi vill gå längre och koppla ihop två stycken tusenmeterståg, säger Oskar Fröidh till Ny teknik.

På så sätt skulle man, menar forskarna, kunna fördubbla kapaciteten för godstrafik på de två godskorridorerna mellan Luleå och Göteborg samt mellan Umeå och Malmö. Det skulle dock kosta cirka 54 miljarder kronor att anpassa bangårdar och spåren på de platser där tåg möts eller kör om varandra.
Att öka tåglängden till en kilometer i stället för två skulle kosta 46 miljarder kronor, men ändå öka kapaciteten med drygt 50 procent jämfört med i dag.

Förutom dessa investeringar
skulle längre, tyngre och snabbare tåg ställa nya krav på bland annat tågens bromsar, spåren och signalsystemen, men enligt forskarna är förslagen helt realistiska.
–Vi visar hur man kan få effektivare och billigare tågtransporter samtidigt som kapaciteten ökar kraftigt. Nästa steg är att göra en utredning ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Oskar Fröidh till Ny teknik.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.