Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så kan miljöteknikbolagen sälja mer

Publicerad: 7 April 2011, 07:42

Leverantörerna finns. Kunderna finns också, och de har behov av miljötekniklösningar. Men varför blir det inte fler affärer? Det här kan vara svaret.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Bristande kommunikation från miljöteknikföretag påverkar försäljningen negativt. Det hävdas i en rapport från undersökningsföretaget KRC Research.

8 av 10 europeiska företag och organisationer har inköpsregler med bäring på miljöteknik. Affärerna skulle därför kunna bli fler. Ett problem är att inköp av miljöteknik konkurrerar med andra behov på företagen. Men det är inte det enda problemet. Av de 400 tillfrågade företagen och organisationerna, samtliga med fler än 500 anställda, menar två tredjedelar att miljöteknikbolagen inte lyckas kommunicera sina budskap till kunderna.

29 procent av de totalt 400 tillfrågade företagen uppger att de för närvarande inte får någon information alls från miljöteknikbolag. 26 procent menar att den information de får inte är tillräckligt bra. 11 procent uppger att om de får information är den för komplicerad för att förstå. 6 procent tycker sig inte förstå affärsnyttan med hjälp av den information de får.

Rapporten antyder också att det är mot företagens styrelser kommunikationen ska riktas. Det är nämligen ofta styrelsen som är drivande i fråga om gröna inköp, snarare än kunderna eller de anställda.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.