Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så kan nudging användas i hållbarhetsarbetet

Publicerad: 27 november 2014, 11:42

Att använda beteendevetenskap och så kallad nudging blir allt mer populärt och kan vara ett användbart verktyg för att främja förändring, enligt en rapport från Naturvårdsverket.


Ämnen i artikeln:

Naturvårdsverket

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 27 november.

I en ny rapport som gjorts av Internationella Miljöinstitutet vid Lunds universitet undersöks nudging som ett verktyg för att främja klimatsmart beteende. Rapporten beställdes av Naturvårdsverket som en del i myndighetens regeringsuppdrag om att föreslå åtgärder för en mer hållbar konsumtion.

Nudging (nudge = knuff) innebär enligt rapporten ”att försiktigt leda människor i en önskvärd riktning, utan att använda varken morot eller piska. I stället arrangerar man en valsituation så att det önskvärda beslutet blir det som är lättast att fatta.” Rapporten konstaterar att det i flera länder har dykt upp offentliga eller privata kunskapscenter som anlitas vid utformningen av strategier och policys för nudging, däribland brittiska regeringskansliets Behavioural Insights Team som nu har ombildats till ett företag. I Danmark finns ideella I Nudge You, som jobbat med uppdrag åt danska miljöministeriet.

Rapporten drar slutsatsen att nudging och tillämpning av beteendevetenskap har hjälpt beslutsfattare i olika länder att utforma styrmedel. Några exempel är att använda standardalternativ som är hållbara, exempelvis vid val av pensionsfonder och finansiella tjänster, att förenkla och rama in information genom miljömärkningar och att förändra den fysiska miljön med exempelvis skyltar för att uppmuntra olika beteenden. Även om det är svårt att mäta effekter och faktiska resultat av nudging är det en användbar strategi för att främja förändringar, skriver författarna.

Läs hela rapporten här (pdf).

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

Naturvårdsverket

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.