Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så kan sjöfartens kväveoxidutsläpp minskas med 60 procent

Publicerad: 27 November 2009, 07:49

Luftförorenings- och klimatsekretariatet (AirClim) föreslår att en norsk avgiftsmodell för kväveoxidutsläpp tillämpas för all trafik på Östersjön.


Utsläpp av kväveoxider är ett stort miljöhot som bidrar till både övergödning och hälsoproblem. På grund av ökad internationell handel förväntas sjöfartens utsläpp öka med 3,5 procent per år och enligt AirClims studie kan de redan 2020 vara lika stora som de från landbaserade utsläppskällor.

IMO (International Maritime Organization) skärpte 2008 kraven för kväveoxidutsläpp men enligt Christer Ågren på AirClim är inte detta tillräckligt.
– Problemet är att de skärpta kraven endast gäller nya fartyg och då fartyg har en livslängd på 25-35 år blir omställningen för långsam säger Christer Ågren.

AirClim föreslår att länderna runt Östersjön går ihop och inför en utsläppsavgift för kväveoxider liknande den som används för de fartyg som trafikerar norska vatten. Där betalar fartygen idag 470 euro per ton utsläppt kväveoxid. Avgifterna samlas i en fond som de sedan kan ansöka om pengar ifrån till kvävereducerande projekt, till exempel katalytisk avgasrening.

AirClim har studerat ett antal olika styrmodeller så som utsläppshandel, farleds- och hamnavgifter men anser att den norska ekonomiska styrmodellen är mest effektiv.
Den beräknas ha bidragit till att kväveoxid utsläppen minskar med 30 000 ton per år i Norge och de tror att utsläpps minskningen på Östersjön med samma metod skulle kunna uppgå till 270 000 ton till 2015.

– Det är viktigt att poängtera att våra beräkningar gäller Östersjön men systemet skulle även kunna vara tillämpningsbart på andra ställen, till exempel Nordsjön, säger Christer Ågren.

Läs mer

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.