Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 3 Februari 2011, 08:42
Det har snackats länge om elbilar, ladd- och elhybrider. Nu kan det vara dags för lufthybriden.
Ämnen i artikeln:
ElbilarElhybrider och elbilar tar redan idag tillvara på den bromsenergi som uppstår varje gång du trycker på bilbromsen. Ny forskning visar att den här energi likaväl kan sparas i form av tryckluft för senare användning. Tekniken kallas lufthybrider, eller pneumatiska hybrider, och skulle enligt forskare på Lunds Tekniska Högskola bli mycket billigare att tillverka än till exemple elbilar eller elhybrider. En kommersialisering av tekniken behöver inte vara långt borta.
– Tekniken är fullt realistisk. Nyligen blev jag kontaktade av fordonstillverkare i Indien som ville köra igång med lufthybrider, berättar han., berättar Per Tunestål som är forskare i förbränningsmotorer.
Tekniken är extra bra i ryckig och långsam körning – som till exempel i stadsmiljö. Bromsenergin komprimeras och sparas i en liten lufttank som kopplas till motorn. Sasa Trajkovic, som är doktorand i Förbränningsmotorer, berättar att 48 procent av bromosenergin kan återanvändas.
– Mina resultat visar att stadsbussar i storstäder skulle kunna minska bränsleförbrukningen med 6o procent, säger han.
Den största fördelen med lufthybrider är att det är en mycket ekonomisk lösning, jämfört med bilar som bygger på elteknik. Motorn kräver inga dyra material och tar dessutom betydligt mindre plats jämfört med en elhybridmotor. Tekniken fungerar också oavsett bränslekälla.
Jon Rohne
Ämnen i artikeln:
Elbilar